Ma Emma napja van.

Idősebben kezdhetnek a tehergépkocsi- és buszvezetők

Egyre nagyobb kincs a jó gépkocsivezető... Különösen, hogy a jogi feltételek is szigorodnak. Mint nyár végén beszámoltunk róla, 2013. január 19-től változnak a jogosítvány kiadásának életkori és jártassági feltételei. A jogszabály-módosítás a tehergépkocsi és nehézpótkocsi vezetésének megkezdését az eddigi 18. betöltött életév helyett 21-re emeli, s autóbuszt a mostani 21 helyett minimum 24 évesen lehet csak vezetni.

Mindezeket a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően módosított 326/2011 (XII. 28.) kormányrendelet 7. melléklete részletezi. (Bár fuvarozóknak kevésbé fontos, de mégis a témához tartozó változás, hogy a segédmotor illetve a motorkerékpár vezetésének alsó korlátját is megemelték: 2013-tól nagymotort csak az vezethet, aki elmúlt 24 éves.)


Az árufuvarozók és a személyszállítók egyaránt érzékelik: egyre nehezebb jól képzett és gyakorlott gépkocsivezetőket találni. A több millió kilométeres tapasztalattal rendelkező nagy öregek lassan nyugdíjba mennek, és a szakemberek attól tartanak: mivel a új jogszabály három évvel megemeli a korhatárt, még nagyobb lesz Magyarországon a sofőrhiány. Erdei Péter, az MKFE Szolgáltató Kft.-jének ügyvezetője a képzőszervek statisztikáit elemezve úgy látja: évente egy-két ezer fővel csökken a tehergépjármű vezetésére jelentkezők száma. 2007-ben 8.317-en szereztek C kategóriás jogosítványt idehaza, 2010-ben ez a szám már csak 5824 volt. A 2012-es esztendő sem túl biztató: az első fél év adatai alapján év végére 5.000 friss (C) jogosítványos gépkocsivezetőt remélhet a szakma. Erdei Péter úgy látja: a januári jogszabályváltozás miatt további 15 ezer sofőr fog hiányozni a magyar fuvarozók vállalkozásainak körében. (A cikk a kép alatt folytatódik.)
 
Erdei Péter

Középkorú buszvezető a budapesti Andrássy úton. Öreg motoros...


A járművezetésre való érettség és az életkor alsó határának meghúzása rendszeresen terítékre kerül szakmai fórumokon, sőt, a nem hivatásos gépkocsivezetők körében is gyakran közbeszéd tárgya; főként akkor, ha fiatal járművezető okoz tragikus balesetet. Ezen alkalmakkor általában épp ellenkezőleg vélekedik a társadalom, azaz a korhatár kitolása mellett érvel. A fuvarozói szakma egyik ilyen, máig emlegetett esete az 1994 januárjában megtörtént, 12 halálos áldozatot és 21 sérültet maga mögött hagyó taszári tragédia. A tehergépjármű-balesetkutatási projekt keretében rendezett konferenciáink egyikén dr. Kőfalvi Gyula közlekedésbiztonsági szakértő külön kiemelte: a buszt kettészelő, vaslemezekkel megrakott pótkocsis teherautót egy 22 éves fiatalember vezette, aki nemcsak a rakomány elhelyezésénél hibázott, de kellő rutinja sem volt a nagy járművel. (Múlt-idézés: sonline.hu »).


Az utóbbi években leginkább a motorkerékpárosok felelőssége került szóba a kétkerekűek baleseti statisztikájának romlása kapcsán. 2013 januárjától rájuk, valamint a busz- és tehergépkocsi-vezetőkre kötelező megemelt életkori feltétel javulást hozhat: nemcsak érettebb, de gyakorlottabb vezetői magatartást lehet várni az új rendelkezéstől.


kivonat a jogszabályból »

teljes kormányrendelet (326/2011.) »

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.