Változatlan maradt a szerb engedélykontingens

2018. május 18. péntek, 14:05

Beszámoló a 2018. május 9-10-én tartott szerb magyar vegyesbizottsági ülésről.

A 2018. május 9-10-én, Belgrádban lezajlott a szerb-magyar vegyesbizottsági ülésen Egyesületünket Tóth István, orosz nyelvterületekért felelős információs referens képviselte. A két napos ülés jegyzőkönyv aláírásával zárult, amelyben mindkét fél egyetértése mellett a 2017-es engedélymennyiség került meghatározásra a 2018-as évre vonatkozóan.

A két fél közötti vegyesbizottsági ülésre legutóbb 2016. április 13-14-én, Budapesten került sor, ahol az alábbi engedélykontingensről állapodtak meg a felek.

loco engedély

500 db

loco, minimum EURO 3-as járművekkel használható engedély

7 000 db

tranzit, minimum EURO 3-as járművekkel használható engedély

17 000 db

harmadik országos, minimum Euro 3-as járművekkel használható engedély

1 000 db

harmadik országos, minimum Euro 5-ös járművekkel használható engedély

1 000 db

 

Ez maradt 2017-re is, valamint gyakorlatilag ugyanez a kontingens vált érvényessé 2018-ra is azzal a kitétellel, hogy a teljes engedélymennyiség legyártására egyelőre nincs szükség, mivel azt a szerb fuvarozók csak korlátozottan használják fel.

Az áruszállítási statisztikai adatok cseréjét követően került napirendre a szerb fél rendelkezésére álló engedélykontingens mértékének meghatározása (a magyar fél teljes mértékben liberalizált Szerbia területén). A későbbiekben a szerb fél kérte a közúti árufuvarozás teljes liberalizációját, amit a magyar fél, az MKFE támogatásával együtt visszautasított.

A magyar fél ugyan felajánlotta a szerb fél részére a tranzitforgalom teljes liberalizációját (ez jelenleg csak EURO 5 és magasabb környezetvédelmi besorolású járműkategóriák esetében engedélymentes a szerb áruszállító vállalkozások tevékenysége loco- és tranzitforgalomban) a szerb fél rendelkezésére álló harmadik országos engedélykontingens 2000 db-ról 1000 db-ra történő csökkentéséért, valamint a loco fuvarozás két éven belüli engedélyezési kötelezettség alóli mentesítése lehetőségének megvizsgálásáért cserébe. Mindezt a szerb fél nem fogadta el tekintettel arra, hogy a szerb fuvarozók jelenlegi engedély-felhasználását figyelembe véve a loco- és tranzitfuvarozás lényegében teljes mértékben liberalizáltnak tekinthető.

A fenti opciók megtárgyalása után a felek arra a következtetésre jutottak, hogy előrelépésre nincs lehetőség úgy, hogy az mindkét fél számára kielégítő legyen, ezért megállapodtak a jelenlegi helyzet fenntartásában.

 

MKFE kommunikáció