Ma Ervin napja van.

Tragédia Tiszaújvárosban: terítéken a holttértükör

Bár még nem készült el a tiszaújvárosi gyalogosgázolás pontos, mozgóképes szimulációja, az eddig rendelkezésre álló adatok alapján szinte biztosnak tűnik, hogy a balesetnél kulcsszerepet játszott a holttér. A nehéztehergépjármű-balesetek osztályozásában külön kategóriába sorolhatók azok az esetek, melyeket a kanyarodó fuvareszköz vezetője a be nem látható terek miatt idéz elő gyalogosok, kerékpárosok és motorosok terhére.

Mint a hazai sajtó is beszámolt róla, szeptember 14-én délelőtt egy lengyel rendszámú nyergesszerelvény a tiszaújvárosi Tesco parkolójából jobbra, kis ívben kikanyarodva elsodort egy, a zebrán átkelő családot, melynek két tagja, egy 52 éves asszony és másfél éves unokája azonnal meghalt. A tíz éves rutinnal rendelkező gépkocsivezető váltig állítja, hogy nem látta az úttesten átkelőket.

Az Európai Unió szakértői 2007-ben úgy találták: az uinó útjain évente mintegy 400-ra tehető azon halálesetek száma, melyekért a holttér a felelős. A szakeberek úgy találták: a balesetek 40 %-a megelőzhető lett volna, ha a nehéz-tehergépjárművek megnövelt látóteret adó tükrökkel lettek volna felszerelve.

A holtteres balesetek rendre akkor kövekeznek be, amikor egy nehéz-tehergépjármű jobbra (Nagy-Britanniában balra) fordul, miközben az utasoldalon mellette motorkerékpár, segédmotoros kerékpár, kerékpár vagy gyalogos halad. A vezető hagyományos tükrökből nem láthatja őket, mivel fejük sokkal alacsonyabban van, mint a fülke ajtajának pereme. Különösen veszélyes a helyzet, ha a közlekedési partner a kamionnal nagyjából azonos sebességgel halad jobbról, mert így végig, több másodpercig is a holttérben marad.

Az EU még 2007-ben kötelezővé tette, hogy az újonnan forgalomba helyezett tehergépjárműveket holttér-tükörrel állítsák üzembe, 2009-ben pedig elrendelték, hogy holttér-tükörrel szereljék fel a régebbi járműveket is. A holttér-tükrök jóval nagyobb teret engednek belátni, mint a hagyományos visszapillantótükrök. A két intézkedésnek köszönhetően néhány év alatt mérhetően csökkent azon tehergépjármű-balesetek száma, melyeknél gyalogosok, motorosok és kerékpárosok sérültek vagy haltak meg.

tanulmány a holttértükörrõl »

tragédia Tiszaújvárosban (hir24.hu) »

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.