Ma Márk napja van.

2018. május 20-tól a járműben kell tartani a műszaki vizsgálati bizonyítványt

Bővül a járműben kötelezően tartandó dokumentumok köre

Tájékoztatjuk Tagjainkat, hogy az elvégzett időszakos műszak vizsga alkalmával kapott műszaki vizsgálati bizonyítványt 2018. május 20-tól kezdődően a járműben kell tartani. Az előírás kiterjed az árufuvarozó- (beleértve a pótkocsi) és a személyszállító járművekre egyaránt.


A közúti közlekedés biztonságának javítása és a környezetvédelem érdekében megszületett még 2014. április 3-án az Európai Parlament és Tanács 2014/47/EU irányelve, amely minimumkövetelményeket állapít meg az Unión belül közlekedő haszonjárművek közlekedésre való alkalmasságának közúti műszaki ellenőrzésének rendszeréhez. Ennek az irányelvnek a rendelkezései kerültek átültetésre a hazai jogrendbe, amelynek hatására módosult 2018. május 20-ával többek között a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, valamint a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet.

Fontos változás állt be az 5/1990. KöHÉM rendelet 10. számú mellékletében, ugyanis e melléklet írja elő azt, hogy a járműben kell tartani az időszakos műszaki vizsgálat során kiadott műszaki vizsgálati bizonyítvány (és adott esetben a közúti műszaki ellenőrzésről szóló jegyzőkönyvet), amely tartalmazza a kilométer-számláló állását, az azonosított hibákat és minősítésüket, az vizsgálat eredményét, valamint a következő műszaki vizsga időpontját. Ezt a bizonyítványt (elsődleges) közúti műszaki ellenőrzés során kérheti a közlekedési hatóság közúti ellenőre, amely bizonyítványt 2015 decembere óta adnak ki Magyarországon szintén Uniós szabályozásnak megfelelően.

Az alkalmazás köre az alábbi járművekre terjed ki:

  • M2 járműkategória: legfeljebb 5 t megengedett legnagyobb össztömegű autóbuszok,
  • M3 járműkategória: több, mint 5 t megengedett legnagyobb össztömegű autóbuszok és trolibuszok,
  • N2 járműkategória: több, mint 3,5 t, de legfeljebb 12 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és vontatók,
  • N3 járműkategória: több, mint 12 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és vontatók,
  • T5 kategória: kerekes traktor, amelynek legnagyobb tervezési sebessége több mint 40 km/óra,
  • O3 járműkategória: több, mint 3,5 t, de legfeljebb 10 t megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsik (a félpótkocsit is ide értve),
  • O4 járműkategória: több, mint 10 t megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsik.


A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tájékoztatása szerint jelenleg az előírás elmulasztásának megállapításakor nincs bírság, viszont a külföldi hatóságok ettől eltérően alkalmazhatnak szankciót, amelynek elkerülése érdekében mindenképpen javasoljuk az előírás betartását, vagyis a műszaki vizsgálati bizonyítványok járműben való tartását.


MKFE Kommunikáció

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.