Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleménye a TSM-rendszerről

2018. június 04. hétfő, 15:21
Június 1-jétől a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM Rendszer) az eddigi figyelmeztetések helyett bírsághatározatokat kézbesít az objektív felelősség elve alapján a jogszabálysértő módon túlterhelt járművek üzembentartói számára – áll az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményében, amelyet az alábbiakban olvashatnak Tisztelt Tagjaink. A minisztérium „TSM Kisokos” kiadványát az alábbi cikk alján található linkről letölthető.
Az ITM közleménye:

Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer: lezárult a felkészülési időszak

2018. június 1-jétől a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM Rendszer) az eddigi figyelmeztetések helyett bírsághatározatokat kézbesít az objektív felelősség elve alapján a jogszabálysértő módon túlterhelt járművek üzembentartói számára.

A TSM Rendszer a jogszabályellenesen túlterhelt, így a közlekedésbiztonságra fokozott veszélyt jelentő, az utak állapotromlását felgyorsító tehergépjárműveket a korábbinál jelentősen hatékonyabban szűri ki a forgalomból. Az országszerte 89 mérőhelyen telepített 107 mérőállomáson az útburkolatba süllyesztett érzékelők forgalomlassítás nélkül határozzák meg az áthaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét.

A TSM előszűrő funkcionalitással 2017. március 31. óta működik, tavaly szeptemberben pedig elindult a rendszer objektív felelősség elve alapján működő ága is. Utóbbi a jármű megállítása és kiterelése nélkül is lehetővé teszi olyan hiteles mérési eredmény rögzítését, amely alapján automatikusan kézbesíthető a bírsághatározat. A megbízható működés érdekében az elmúlt hónapokban folyamatosan zajlott a mérési eredmények kiértékelése. A közúti közlekedési ellenőrök mobil mérleggel kontrollméréseket is végeztek az adatok ellenőrzése érdekében. A TSM Rendszer szeptember óta nem bírsághatározatot, hanem figyelmeztetést küldött az üzembentartóknak. A felkészülési időszak lehetőséget biztosított a fuvarozók számára a közlekedési-áruszállítási tevékenységük ellenőrzésére a visszajelzések alapján.

A tapasztalatok megerősítették, hogy a rendszer alkalmas az objektív felelősség elvén alapuló automatikus szankció meghozatalára. 2018 januárja óta több mint 13 ezer figyelmeztető határozatot kézbesítettek a szabálysértőknek. A rendszer bevezetésével a fuvarozóknak új kötelezettsége nem keletkezik, csak az eddig is érvényben volt szabályozás betartásának ellenőrzése válik hatékonyabbá.

A közlekedésért felelős tárca a továbbiakban is kész folyamatos tájékoztatást adni a fuvarozói szervezeteknek a rendszer működéséről, nyitott a jobbító szándékú javaslatok egyeztetésére.

A lényegesen megnövekedett ellenőrzési hatékonyság a jogkövető magatartás általánossá válásához vezethet. A TSM Rendszernek köszönhetően várhatóan jelentősen lelassul az utak állapotromlása, csökken a súlyos balesetek bekövetkezésének kockázata, és javul a szabályosan közlekedő fuvarozók versenyhelyzete.”

TSM Kisokos (magyar): ITT>>

TSM Kisokos (angol): ITT>>

A TSM rendszer hivatalos weboldala: http://www.tengelysulymeres.hu



Tisztelt Tagjaink!


A TSM-rendszer június 1-i élesítését megelőző 1-2 hetes időszakban az MKFE tagvállalkozásaitól beérkező visszajelzések alapján nullára csökkent a kézhez vett „nullás határozatok” száma, ennek ellenére továbbra is kiemelt figyelemmel kísérjük a tengelysúlymérő rendszer működését. Az ITM tájékoztatása szerint ennek az az oka, hogy a rendszerhibákat elhárították, ami egyben azt is jelenti, hogy a korábban megküldött nullás határozatok egy része téves adatokat tartalmazott.

Az MKFE ennek ellenére a május 30-i Mosóczi László államtitkárral folytatott tárgyaláson jelezte, hogy a fuvarozói oldalon továbbra sincs meg a kellő bizalom a rendszer hibátlan működésével kapcsolatban, és – egyetértve a fuvarozói és logisztikai oldal más szervezeteivel – a TSM hálózat tesztüzemének újabb hosszabbítására, valamint a jogszabályi háttér további finomítására tettünk javaslatot. Az ITM az érdekvédelmi szervezetek kérése ellenére indította el a TSM éles üzemét, ugyanakkor Mosóczi László államtitkár határozottan kijelentette, hogy a rendszer működését a következő hetekben kiemelt figyelemmel kísérik, és bírsághatározatokat csak a teljes biztonsággal detektált túlsúly esetén kapnak az üzembentartók.

Fentiek figyelembevételével arra kérjük Tisztelt Tagjainkat, hogy a következő időszakban minden kézhez vett, és az üzembentartó által vitatott esetről küldjenek tájékoztatást Illés Ferenc mb. árufuvarozási tanácstitkárnak az illes.ferenc@mkfe.hu e-mail címre, hogy ezekről az esetekről egyeztetést kezdeményezhessünk az ITM-mel. Felhívjuk a figyelmüket arra, hogy a vitatot eseteknél elengedhetetlen a fel- vagy lerakóhely, és/vagy a Magyar Közút hídmérlegállomásain kiadott, a TSM méréssel azonos időszakban és ugyanazon fuvarfeladat során végzett mérlegelés mérlegbizonylata!

Kérjük, hogy a TSM-rendszer június 1-i éles üzemére tekintettel a jövőben kiemelt figyelmet fordítsanak a felrakóhelyeken a szállítandó áruk összsúlyára, illetve a felrakáskor az áruk elhelyezésére!

MKFE kommunikáció