Ma Konrád, Tivadar napja van.

Budapesti behajtás 2008-09

 



 

Az MKFE nem ért egyet a fővárosi behajtási renddel


Mint ismeretes, a budapesti városvezetés a 2007. december 20-i közgyűlésén a fővárosi teherautóforgalmat szabályozó rendeletet hozott (74/2007), mely azonfelül, hogy a fuvarozást végző vállalkozások mindennapi munkavégzését hátrányosan érinti, a lakosság ellátásában is gondokat jelenthet. Az egyesületünk szerint elfogadhatatlan és a jelenleginél sokkal nagyobb káosszal jár az új zónarendszer kialakítása. A hazai fuvarozói érdekképviseletek még múlt évben levelet intéztek a főváros közgyűléséhez (levél). Az egyesületünk már 2007 végén felvetette a jogszabállyal kapcsolatos anomáliákat (RTL-híradó), és rendszeresen foglalkozott vele a sajtóban [HVG (hvg-cikk), Menedzsment Fórum (MF-cikk) és Vállalkozói Negyed (VN-cikk), továbbá számtalan médiumban (Lánchíd Rádió, ATV, Kossuth Rádió, Budapesti 7nap, Echo TV, MTI, Hír TV, Rádió 6)]. A városvezetéssel a folyamatos egyeztetés máig is zajlik annak érdekében, hogy a fuvarozók ne szenvedjenek kárt az új behajtási rend életbeléptetése miatt. A tagjaink panaszát figyelembe véve az AutóKözlekedés c. folyóiratunk februári számában is körbejártuk ezt a problémakört (AK-cikk), mellyel kapcsolatban Karmos Gábor főtitkárhelyettes a február végére felgyorsuló eseményekről az Origo internetes hírportálnak így nyilatkozott: “a védett övezetben van például 190 benzinkút, amelyeknél tavaly 638 millió liter üzemanyagot vásárolt a lakosság. Ekkora mennyiséget nem lehet kisteherautóban, kannákkal leszállítani” (origo-cikk). Karmos Gábor az MTV-nek adott interjújában is a lakosság ellátási nehézségeire és a fuvarozók mindennapos boldogulására hívta fel a figyelmet (MTV-híradó). Február utolsó napján a fuvarozói érdekképviseletek - köztünk az MKFE - nyílt levelet fogalmaztak a dr. Demszky Gábor főpolgármesternek és Hagyó Miklós főpolgármester-helyettesnek az új, fővárosi behajtási renddel kapcsolatban kialakult rendezetlen helyzet miatt. Az egyesületünk a Magyar Televízió regionális magazinjában stúdióbeszélgetés keretében ütköztette érveit a Parking Kft.-vel (stúdiófelvétel). Az MKFE Árufuvarozási Tanácsának vezetősége március 1-jére rendkívüli ülést hívott össze, melyen valamennyi fuvarozói érdekképviselet, valamint a Parking Kft. is képviseltette magát. A résztvevők az engedélyezési eljárásban mutatkozó megoldatlan problémák miatt kéthónapos moratóriumot javasoltak, s megerősítették, hogy az anomáliák rendezésére február 20-án megfogalmazott közös kérésükre Hagyó Miklós főpolgármester-helyettestől rövid határidőn belül választ várnak.

Március első napjaiban felpörögtek az események. Az MTV regionális (budapesti) híradója március 3-án úgy tudta: haladék címén két hónapig még elnézik, ha valakinek nincs ilyen engedélye (híradó). A hírt a városvezetés hivatalosan egyelőre nem erősítette meg az egyesületünknek. A híradó az esti kiadásban a lassú ügymenetre fókuszált (híradó). Március 4-én délelőtt megérkezett hozzánk Hagyó Miklós budapesti főpolgármester-helyettes levele (pdf): Hagyó kezdeményezte, hogy a rendőrök és közterületesek a régi (belső városi) övezetekben végezzenek szigorú ellenőrzést, de a március 1-én hatályos új zónákban türelmi megfontolásból május 1-ig ne büntessenek. A Parking Kft.-t egyúttal az ügyintézés felgyorsítására serkentette. A Népszabadság március 5-én írt hosszabban az ügyről (cikk). Március 6-án nyolc szervezettel közösen levelet (pdf) intéztünk Hagyó Miklóshoz. Miközben a fővárossal tárgyaltunk a lehetséges módosításokról, egyúttal kezdeményeztük a sokat bírált rendelet alkotmánybírósági megsemmisítését is (pdf). A március az egyeztetések jegyében telt, majd a Fővárosi Közgyűlés március 27-én többségi szavazataránnyal elfogadta a budapesti behajtási rendelet módosítását (17/2008). A módosított jogszabály kiigazításokat tartalmaz, azonban igazi áttörést sajnos nem hozott. Az állóvizet a módosítás kihirdetésének és hatálybalépésének napján (április 11-én) megjelenő Népszabadság-cikk kavarta fel, mely szerint a főváros 60 napot kapott a rendelet hatálytalanítására. A cikkre a már ismert kilenc szervezet közös levéllel nyomban reagált, követelve, hogy egyúttal a táblákat azonnal takarják le, és a jogellenesen beszedett díjakat a fuvarozóknak fizessék vissza. A táblák azonban tovább maradtak. A május 1-jén lecsengő büntetési moratórium előtt két-három nappal az időközben tízre bővült szervezetek mégegy kísérletet tettek közösen megfogalmazott leveleikkel. Újabb egyhónapos csönd után kiderült: marad a behajtási díj, csak másként fogják hívni. A KHEM június elején ugyanis egy csavaros megoldással a Fõvárosi Önkormányzatot beemelte a közútkezelõk körébe, s a táblával jelölt övezetekben közlekedõ nehéz-tehergépjármûveket a túlsúlyos jármûvek közé sorolta (hír). A tízek a miniszterhez írott közös levelükben június 9-én arra kértek választ: miért hoztak döntést a szakmai indokaik figyelembevétele nélkül. Minderről este Karmos Gábor főtitkárhelyettes nyilatkozott az MR1 Kossuth Rádiónak. A tízek másnap a városvezetőknek is levelet fogalmaztak.


Néhány hónapos szünet után december első felében került ismét terítékre a téma. A Fõvárosi Közgyûlés 2008. december 18-ra tűzte ki az új rendelettervezet tárgyalását. Ez adta aktualitását annak az újabb levélnek, melyet előző nap tíz szakmai szervezettel közösen írtunk az önkormányzati képviselõkhöz (pdf). 19-én közös sajtóközleményben adtuk hírül, hogy a rendelet egy év után sem lett vállalkozásbarát (pdf). 2009. január 1-jén életbe lépett az új behajtási rendelet, mely 80/2008 (XII. 30.) számmal látott napvilágot. Ennek kapcsán jelent meg az AutóKözlekedés januári számában a Bagoly mondja verébnek c. írásunk, valamint a Hogy jutottunk idáig? c. cikkünk. Újabb fejezet akkor következett, amikor június 2-án levélben kértük az Országgyűlést: ne idézze elő, hogy a szakmai hozzáértés nélkül készült rendelet megsértőire az objektív felelősség jogintézményét alkalmazzák (levél). Június 19-én a Parking Kft. tudatta, hogy szigorítják a behajtási engedélyek ellenőrzését; erre Bende Zoltán, az Árufuvarozási és Személyszállítási Tanácsok titkára  . Július első napjaiban Budapest útjain meg is jelent egy harminckét főből álló ellenőrzőcsoport. Ezen eljárás igazságtalansága ellen Pénzbehajtás c. írásunkkal, valamint a TV2 Tények c. műsorában leadott nyilatkozattal tiltakoztunk, s ide tartozik Karmos Gábor szeptember 30-i nyilatkozata (Lánchíd Rádió), valamint az ATV október 8-i Egyenes Beszéd c. adása is.

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.