Ma Ervin napja van.

Itt a tavasz, kirajzottak a kétkerekűek! — baleseti statisztika

A tavaszi jó idő beköszöntével sok kerékpáros és motoros pattan nyeregbe, hogy a hosszú téli hónapok leállása után járművével bekapcsolódjon a közúti forgalomba. Nemcsak tőlük várható el, hogy szabályosan közlekedjenek: a többi gépjárművezetőnek is vigyázniuk kell rájuk. Különösen nehéz ez, tekintve, hogy a kétkerekűek könnyen megbújnak a nehéz-tehergépjárművek visszapillantó tükreinek holtterében.


Az összes közúti közlekedő közül különösen szembetűnő a gyalogosok és a kerékpárosok érintettsége. Nemcsak azért, mert őket nem védi karosszéria, hanem azért is, mert nagyrészük nincs tisztában a közlekedés szabályaival és a rájuk leselkedő veszély nagyságával. A helyzetet az is rontja: az elmúlt években több helyen is változott a KRESZ; ilyen például a kerékpárosok egyirányú utcában való közlekedése vagy a jelzőlámpa piros jelzésénél való előresorolás. A melegebb évszakokban sokkal többen használnak biciklit. Jó hír azonban, hogy városaink egyre jobban odafigyelnek a kerékpárosoknak szóló útburkolati jelek felfestésére.
 

Mint az Országos Rendőr-főkapitányság lenti statisztikája mutatja: 2014 februárjában a személysérüléses közúti balesetek 8 %-át kerékpárosok okozták; szintén 8 %-át pedig gyalogosok. A motorosok és segédmotorosok együtt 3 %-ban okolhatók balesetek bekövetkeztéért. Okozóként első helyen változatlanul a személygépkocsival közlekedők állnak (69 %), míg a tehergépjármű-vezetők 8 %-kal szerepelnek a számsorban. A legkitűnőbb eredményt továbbra is az autóbusz-vezetők mondhatják magukénak, akik februárban a személysérüléses baleseteknek csupán 2 %-áért okolhatók a magyar utakon. (A cikk a kép alatt folytatódik!)


Motorkerékpáros várakozik a stop-vonalnál a budapesti forgalomban


„Legyünk partnerek, működjünk együtt! A közlekedés nem harc.” Így hangzik az első mondata annak a 8 pontból álló társadalmi üzenetnek, melyet „Együtt közlekedünk címmel” az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága és a Magyar Kerékpárosklub még 2011 tavaszán öntöttek közösen formába. A kvázi dekrétumban leszögezték: „A közlekedők, akár gyalogosan, akár kerékpárral, akár más járművet használnak, egymás partnerei, így közös érdekük és feladatuk, hogy egymást kölcsönösen segítsék, közlekedésüket ne veszélyeztessék, indokolatlanul ne akadályozzák vagy nehezítsék.”


Baleseti statisztika 2014. február (KSH-ORFK-OBB) »

A KRESZ (1/1975. évi KPM-BM együttes rendelet) »

Ezt a cikket küldje el, vagy nyomtassa ki sofőrjeinek!

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.