Kabotázs Európában

Május 14. óta egységes a kabotázs az EU-ban

 

kabotazs_2010.gif


Mint már jeleztük, 2010. május 14-én hatályba lépett az az uniós rendelkezés, mely az egyes európai országokban kabotázs műveletet végző fuvarozókra nézve — a fuvarfeladatok ütemezését és gyakoriságát tekintve — már egységes feltételrendszert határoz meg.


Mint emlékezetes, a kabotázs a magyar fuvarozók előtt uniós csatlakozásunk ötödik évfordulóján, 2009. május 1-jén nyílt meg. Azóta az EU általános szabályát kellett alkalmazni, melytől az egyes tagállamok egyénileg eltérhettek. Idén tavasszal azonban, tehát 2010. május 14-től az EU egységesítette, összehangolta a kabotázsra vonatkozó fő szabályokat, melyek az alábbiak:


» gépjárművel vagy járműszerelvény esetében ugyanazon jármű gépjárművével legfeljebb három kabotázsművelet hajtható végre, egy másik tagállamból vagy harmadik országból a fogadó tagállamba irányuló nemzetközi fuvarfeladatot követően, 7 napon belül.


» a három művelet valamelyike vagy akár mindegyike (de tagállamonként csak egy, és végig a 7 napon belül maradva) bármely másik tagállamban is elvégezhető azzal a feltétellel, hogy az adott tagállam területére a belépés rakomány nélkül történt, s az egyetlen engedélyezett kabotázsművelet a belépéstől számított három napon belül befejeződik.


Fontos, hogy — noha az idő-szabályok egységesültek — az egyes országok továbbra is támaszthatnak kiegészítő (nemzeti) követelményeket (így pl. továbbra is él a németországi kabotázs-biztosítás előírása).



az új szabály jogi háttere


AZ EURÓPAI PARLAMENT és a TANÁCS 1072/2009/EK RENDELETE I.
AZ EURÓPAI PARLAMENT és a TANÁCS 1072/2009/EK RENDELETE II.

 

 

Rögzítés dátuma: 2010-05-17