Becslések szerint évente mintegy 400 ember veszíti életét az Európai Unió országaiban olyan holttérhez kapcsolódó belesetek következtében, melyek jelentős részében tehergépjárművek érintettek. A jobb oldali oldalsó holttér által okozott balesetek elkerülésére és a külső látótér hiányosságainak orvoslására a közvetett látást biztosító eszközökről szóló 2003-as EK irányelv előírta, hogy 2007-től valamennyi 3,5 tonnánál nehezebb, új tehergépjárművet széles szögű, illetve szoros közelségű visszapillantó tükörrel (a továbbiakban holttér-ellenőrző tükör) kell felszerelni. Tavaly pedig irányelv született a közvetett oldalsó látótérre vonatkozó követelményeknek a meglévő nehéz tehergépjármű-parkra való kiterjesztéséről, a holttér-ellenőrző tükrök utas oldalon történő utólagos felszerelésének kötelező és fokozatos bevezetéséről. A rendelkezések célja a közúti forgalomban résztvevők — különösen a legveszélyeztetettebb gyalogosok, kerékpárosok és motorkerékpárosok — biztonságának növelése. A bizottság becslése szerint az utólagos felszereléssel 2020-ig több mint 1200 életet lehet majd megmenteni.
Lapunkban a korábbiakban az uniós jogalkotási folyamatot figyelemmel kísérve beszámoltunk arról is, hogy az Európai Parlamentben az MKFE kérésének megfelelően a magyar képviselők segítségével, mindössze egyetlen többletszavazattal sikerült elérni, hogy ne az 1998., hanem a 2000. január 1. után forgalomba helyezett tehergépjárművek felszerelése váljon kötelezővé. Idén már az irányelv rendelkezéseinek magyarországi átültetése és azok hatályba léptetése illetve ellenőrzése van soron, ezért az alábbiakban közöljük a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium részletes tájékoztatóját.