2024. október 21-én az ÉKM közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára, dr. Kerékgyártó János arról tájékoztatta a fuvarozói érdekképviseleteket, hogy a TSM-rendszer objektív bírságolási modulját néhány héten belül ismét élesíteni fogják. A rendszer működését — mások mellett az MKFE határozott tiltakozása miatt — korábban felfüggesztették. Az ÉKM tájékoztatása szerint az elmúlt hónapokban a mérőpontok felülvizsgálata, illetőleg heteken át tartó tesztüzeme megtörtént, amely során mobil hídmérlegekkel is ellenőrizték az egyes TSM-mérőpontok által számított súlyadatokat. A szaktárca felhívta a figyelmet arra is, hogy a mérés befolyásolását (a mérőpont elkerülését) a jövőben jogsértésként fogja detektálni a rendszer, és az ezért kiszabható 300 ezer forintos bírságot objektív alapon fogják az üzembentartónak kiküldeni. Frissítve 2024. 11. 26.
2024. december 1-én élesedik a TSM rendszer (Frissítés: 2024. 11. 26.)
Az Építési és Közlekedési Minisztérium MTI-hez eljuttatott közleménye szerint 2024. december 1-én élesítik a továbbfejlesztett TSM rendszert. Ahogyan arról a november 4-i cikkünkben beszámoltunk, a TSM új funkcióval bővül: az úgynevezett „szabotázs figyelő funkció" célja az, hogy kiszürjék azokat a járműveket, amelyek a mérőpont elkerülésével próbálják befolyásolni a mérési eredményt. A mérőpontokon a leálló sávba húzódó, vagy a forgalmi sávot valamely irányban a jármű egyik oldali kerekeivel elhagyó autók esetében a legmagasabb, 650.000 forintos bírságot szabhatja ki a hatóság.
Az MKFE a TSM-rendszer újraindítását megelőző egyeztetéseken arra kérte az ÉKM-et, hogy az első hónapok tapasztalatait alapján vizsgálja meg a tárca a rendszer működését, és indokolt esetben tegye meg a szükséges lépéseket.
Az ÉKM MTI-hez eljuttatott közleménye a rendszer indításáról:
„ÉKM: decembertől a csalókat is büntetik a tengelysúlymérő kapuk
December elsejétől elindul a továbbfejlesztett tengelysúlymérő rendszer. Az ország 189 helyszínén, összesen 280 forgalmi sávot figyelő ellenőrzőkapuk a jövőben a csalókkal szemben is hatékonyan fel tudnak lépni - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) szombaton reggel az MTI-vel.
A közlemény szerint azok a sofőrök, akik a tehergépjárműveikkel a kapuk mérőegységeit befolyásolni akarják, vagy bármilyen módon a mérést akadályozzák, komoly büntetésre számíthatnak. A továbbfejlesztett tengelysúlymérő rendszer az objektív felelősség elve alapján szankcionálja az automatikus mérést szándékosan kikerülő, vagy akadályozó járművek üzembentartóit.
Hozzáteszik: míg a megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek a szabálysértés mértékétől függően 65 000 forint és 650 000 forint közötti bírságot kaphatnak, a csalókra a legmagasabb, 650 000 forint bírság szabható ki.
A tengelysúlymérő rendszer a közutak és az autópályák folyamatos ellenőrzésével a túlsúlyos járművek kiszűrését teszi lehetővé, ami a közlekedésbiztonsági okok mellett piacvédelmi és környezetvédelmi szempontok miatt is fontos. A túlsúlyos járművek mindemellett jelentős mértékben hozzájárulnak az utak romlásához, az útburkolati hibák kialakulásához - áll a közleményben.
Építési és Közlekedési Minisztérium”
Új funkcióval kibővítve újraindul a TSM-rendszer (2024. 11. 04.)
Az ÉKM által összehívott egyeztetésen az érdekképviseletek felvetették egy olyan tesztidőszak szükségességét, mint a 2018-as indulás előtt, amikor a fuvarozók csak figyelmeztető határozatokat kaptak, ám ilyen időszak indítását a tárca nem támogatta, azzal érvelve, hogy a mérőpontok megbízhatósága ezúttal már garantált. Az újraindítást megelőző felkészülési szakaszba a fuvarozói szervezeteket nem vonták be, ugyanakkor az MKFE továbbra is szorgalmazta, hogy néhány hónap után kerüljön sor az éles üzem gyakorlati tapasztalatainak kiértékelésére. Erre az ÉKM nyitott, és számít a fuvarozóktól érkező véleményekre. A tárca ígérete szerint csak azokon a TSM-pontokon indul meg az éles üzem, és bírságokat is csak olyan mérőpontokról fognak küldeni, amelyek megbízhatóan működnek, s valóban túlsúlyos jármű haladt át, amelyet detektál a rendszer. A szaktárca nem közölt arra vonatkozó információt, hogy mely TSM-pontokon kezdődik meg az éles üzem, de a cél az, hogy minden TSM-pont működjön - ahol objektív bírságolás nem történik, ott előszűrő állomásként.
|
Amennyiben fuvarozó vállalkozástól érkezik jelzés az egyesületekhez vitatott TSM mérőpontról származó bírságról, azt soron kívül várja az ÉKM, és ki fogják vizsgálni az adott pont működését. Hangsúlyozták, hogy a notórius és jelentős túlsúllyal közlekedők kiszűrése a cél. Kérjük, hogy amennyiben jogtalannak ítélt TSM bírságot kapott, véleménye szerint ugyanis a TSM méréskor a jármű nem volt túlsúlyos, akkor a bírsághatározatot a kapcsoló fuvardokumentációval (pl. fuvarlevél, Magyar Közút NZrt. mérlegjegy, fel- és/vagy lerakóhelyi mérési bizonylat) együtt küldjék meg a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre! |
Az adott mérőponton detektált túlsúlyról a rendszer azonnali értesítést küld a közúti ellenőrzést végző egységeknek annak érdekében, hogy a járművet közúti ellenőrzés keretében meg tudják állítani. A hatóság törekszik az ellenőrzési háló teljes, országos lefedettségére, hogy a túlsúlyos járműveket objektív alapon, vagy megállítás útján tudják kiszűrni. Ez utóbbi főként a külföldi honosságú járművek hatékony szankcionálása miatt létfontosságú, hogy a járművet meg azelőtt kiszűrjék, hogy elhagyná Magyarország területét.
A minisztériumi tájékoztatás szerint az objektív méréseknél alkalmazott mérési hibahatár 10% lesz, amelyet mind össztömeg, mind tengelyek esetében alkalmazni fognak. A rendszer 2018-as indulásakor ezt még 5%-ra állították be, de számos vitatott bírsághatározat miatt az érdekképviseletek a 10%-ot tartották volna elfogadhatónak. Főként annak tükrében, hogy a jogszabályban korábban meglévő 500 kg-os súlytolerancia kikerült a bírságrendeletből, amit többszöri kérés ellenére sem javasol visszaemelni a jogalkotó. A 10%-os mérési hibahatár alkalmazása a gyakorlatban azt fogja jelenteni, hogy a rendszer minden TSM-mérést 10%-kal fog lefelé korrigálni. Amennyiben a korrekciót követően a jármű túlsúlyos, abban az esetben fogja a rendszer megállapítani a jogsértést, és az Építési és Közlekedési Minisztérium kiszabni a közigazgatási bírságot.
A korábbi eljárási rend nagyrészt megmarad, azaz a bírsághatározatokat az ÉKM Közúti Közlekedési és Ellenőrzési Főosztály fogja kiküldeni, a közigazgatási bírságon felül túlsúlydíjat nem fognak megállapítani. Az érdekképviseletek ismét szorgalmazták a bírságriasztás bevezetését, véleményük szerint ugyanis a fuvarozókat értesíteni kellene arról, ha járműveiknél túlsúlyt detektáltak. A rendszer fejlesztési tervei között ez eredetileg nem szerepelt, de a szaktárca szerint a felület akár ki is bővíthető egy regisztrációhoz kötött értesítési funkcióval. A regisztrált fuvarozóknak pedig a rendszer küldene értesítés a túlsúlyos járműről. Az ÉKM a NÚSZ bevonásával meg fogja vizsgálni jogi és műszaki oldalról az UD és TSM-rendszer összekapcsolásának lehetőségét.
A TSM-rendszer figyelembe veszi az érvényes közútkezelői hozzájárulásokat. Különösen fontos ez a 36/2017. NFM rendelettel biztosított 1 tonnás tengelytoleranciánál, ami kérhető például a kéttengelyes autóbusz, az élőállatot-, ömlesztett árut vagy folyadékot szállító járművek esetében. Éppen emiatt kell, hogy a fuvarozók a közútkezelői hozzájárulások érvényességére ügyeljenek, az éves megújításról pedig mindig időben gondoskodjanak.
A TSM mérőpontok nemcsak a járművek súlyát fogják figyelni. A rendszerben újonnan induló szabotázsfunkció révén objektív alapon tudják szankcionálni azokat, akik bizonyíthatóan megvalósítják „a tengelysúlymérő rendszer keretében végzett mérés eredményének befolyásolása” jogsértést. A hatósági célja ugyanis az, hogy a TSM-mérőpontok nagy számú szándékos kikerülését visszaszorítsák. A 410/2007. Korm. rendelet 4. mellékletével meghatározott 300.000 forintos bírságot a jármű üzembentartóval szemben fogják megállapítani. Egyébiránt a bírságrendelet korábban is tartalmazta ezt a bírságtételt, de az ÉKM ígéretet tett arra, hogy csak azokban az esetekben fogják alkalmazni, ahol kétséget kizáróan bizonyított a jogsértés ténye, és igazolható szándékosságról van szó. A szabotázsfunkció várhatóan azokon a pontokon lesz éles, ahol „közúti ellenőrzés” KRESZ-tábla előzi meg a TSM mérőpontot. Jellemzően ezeken a mérőponton záróvonallal vannak a sávok elválasztva, ezáltal biztosítva azt, hogy a jármű összes kereke a szenzorokon áthaladjon át. Felhívjuk a figyelmet a KRESZ szabályainak betartására, különösen arra, miszerint a záróvonalat átlépni, érinteni nem szabad.

A rendszer éles elindulásáról az ÉKM külön közleményt fog kiadni.
MKFE Kommunikáció




















