Ausztriában 2019. január 1-jétől változtak azok a jogszabályok, melyek az ország területén közlekedő tehergépjárművek ill. autóbuszok vezetőinek minimálbérét meghatározzák.
Ausztriában 2019. január 1-jétől változtak azok a jogszabályok, melyek az ország területén közlekedő tehergépjárművek ill. autóbuszok vezetőinek minimálbérét meghatározzák.
Lépjen velünk olajra, nehogy lemaradjon!
Hogyan érdemes hozzálátni a kereskedelmi gázolajjal kapcsolatos ügyintézéshez? Mint az eddigiekben Ön megismerhette, az árufuvarozók és személyszállítók, valamint a saját számlás áru- és személyszállítók (meghatározott feltételekkel) — tehát a magyarországi tankolásaik esetén — literenkénti adó-visszaigénylésre jogosultak.
Mivel a jogszabályok meglehetősen szigorú feltételekhez és előzetes regisztrációhoz kötik a visszatérítést, az alábbiakban olyan útmutatót állítottunk össze, melyet végigkövetve Ön sem fog elveszni a jogszabályok labirintusában, s mely által a hivatali ügyintézés is lényegesen egyszerűbbé válik.
Ha Ön üzemanyagkártyával kívánja tankolásait bonyolítani: |
Ha Ön Magyarországon telephelyi gázolajtartályból tankol:
|
![]() |
![]() |
1.) Ellenőrizze, hogy az üzemanyagkártya rendszámra szól-e, ugyanis a jogszabály ezt szabja feltételül a kereskedelmi gázolajár igénybevételéhez! TIPP: a legtöbb kártya dombor-nyomott. Feltűnően látható rajta a jármű rendszáma. Ha nem dombor-nyomott kártyát használ, az nem kizáró ok! A lényeg, hogy a kártyán LEGYEN RAJTA az autó rendszáma!
2.) Értesítse minden, 7,5 t legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművének gépkocsivezetőjét (ill. autóbusz-vezetőjét), hogy kártyás tankolásnál az eddig megszokott menetlevél-szám helyett ezentúl mindenképpen a kilométeróra állását diktálják be a kútkezelőnek! TIPP: a legtöbb olajtársaság már alkalmassá tette kasszarendszerét a kilométeróra-állás rögzítésére. A gépkocsivezető a helyszínen ellenőrizni tudja, hogy bevitték-e a szükséges adatokat, a neki átadott bizonylaton (slip).
3.) Keresse meg a kártyaszerződése(i)hez tartozó üzletkötő(ke)t (ha több van, akkor mindegyiket), és ellenőrzésképpen külön is kérdezzen rá, hogy a jövőben biztosan feltüntetik-e a kétheti vagy havi számlájuk kiegészítő számlamellékletein a járművezetők által a kutasnak a tankoláskor bediktált kilométeróra-állást! A számlán rajta kell lennie a beszerzés helyének és időpontjának. TIPP: A kereskedelmi gázolajár az üzemanyag-forgalmazóknak is üzlet, hiszen nagyobb forgalmat remélnek tőle. Meg kell felelniük az Ön elvárásainak!
(további beadandó dokumentumok alább!) |
1.) ellenőrizze, hogy a berendezés alkalmas-e:
a) a tankolt mennyiséget rendszámonként rögzíteni b) a tankolás pontos dátumát rögzíteni
c) a tankoló jármű kilométeróra-állását rögzíteni d) el van-e látva üzemanyag-tankoló automatával ill. elektronikus mérőeszközzel e) tud-e időszakos nyomtatást végezni dátumonként a tankolt mennyiségekről, jármű-rendszámonként illetve összesen. 2.) Ha a telephelyi töltőállomás még mechanikus, és semmilyen bizonylatot nem tud adni, akkor érdemes elgondolkodnia a kútoszlop fejlesztéséről.
(további beadandó dokumentumok alább!) |
4.) Miközben a fentieknek megfelelően pályára állította járműveit, hogy azok a lehető leghamarabb, s az Ön további adminisztratív teendői közben is a majdani adó-visszatérítéshez megkövetelt módon tankoljanak, Ön megkezdheti a hivatali ügyintézést. Regisztrálnia kell a vállalkozását a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál, hogy ezáltal a későbbiekben alkalmassá váljon kereskedelmi gázolaj után járó adó-visszaigénylésre.
5.) Ezután vállalkozásának székhelye szerint válassza ki e listából », hogy melyik lesz a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak azon megyei (fővárosi) Vám- és Pénzügyőri Igazgatósága, ahová regisztrációs kérelmét majd le kell adnia. Ezen hivatal címét és elérhetőségeit célszerű kinyomtatnia és félretennie, hiszen a jövőben Ön minden (kereskedelmi gázolajjal kapcsolatos) ügyét ott fogja intézni.
Ne felejtse el, hogy ha bármilyen változás állt be a regisztrált adataiban (pl. cégadatok, jármű vétele, eladása, cseréje stb.), azt haladéktalanul jelentenie kell a vámhatóságnak a regisztrációs lap kitöltésével, kiegészítésével. Ez az űrlap — mint a későbbiekben is láthatja — immáron elektronikusan is beadható.
6.) Nyisson egy iratrendezőt a további beadandó dokumentumoknak! Ezek az alábbiak:
7.) Ügyeit Ön előreláthatólag a NAV elektronikus felületén fogja intézni. Ha kérdése merülne fel, a területileg illetékes NAV-igazgatóságnál mindenképpen kérjen telefonos időpont-egyeztetést!
8.) Lényeges, hogy a regisztrációját követően Önnek minden, akár a vállalkozásában, akár az érintett járművei vonatkozó adataiban bekövetkezett változást haladéktalanul be kell jelentenie a NAV-nál!
Ha ezt a menüpontot választotta, Ön már minden bizonnyal végigkísérte az előző ügyintézési vezetőnket.
Tankolásait ezek szerint Ön a kilométeróra állásának és a járművek rendszámainak rendszeres rögzítésével bonyolítja a jogszabály által megkövetelt tankolási bizonylattal, s regisztrálta magát és a kereskedelmi gázolaj jövedékiadó-visszatérítésére jogosult járműveit a vámhatóságnál. Kiválasztotta a már ismert listából », hogy a továbbiakban melyik lesz a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV) azon regionális képviselete, ahol a kereskedelmi gázolajjal kapcsolatos ügyeit a jövőben is intézni fogja. Ne felejtse el, hogy ha bármilyen változás állt be a regisztrált adataiban (pl. cégadatok, jármű vétele, eladása, cseréje stb.), azt haladéktalanul jelentenie kell a vámhatóságnak a regisztrációs lap kitöltésével, kiegészítésével.
Ügyeit immáron elektronikusan fogja kezelni, és űrlapjait is így tudja elküldeni; 2019. január 1-jétől a gazdálkodó szervezetek már kizárólag a NAV díjmentes cégkapuján keresztül intézhetik ügyeiket. Használhatja a következő segédleteket:
I. TECHNIKAI SEGÉDLET (nyomtatványkitöltő telepítése)
Ha eddig még nem tette, a számítógépére letöltheti a NAV adóhatóságának honlapjáról a díjmentesen használható Általános Nyomtatványkitöltő Programot (az ÁNYK legfrissebb verzióját) »
II. ŰRLAPOK ÉS ELEKTRONIKUS ÜGYINTÉZÉS
A program letöltése után az alábbi linkekre kattintva meg tudja tekinteni az Önnek szükséges formanyomtatványokat (illetve azok kitöltési útmutatóit)! Az űrlapokat megtalálhatja a vámhatóság honlapján » is. Ha a nyomtatványok telepítése is megtörtént, a gépéről megnyitható a már ott látható ÁNYK ikon, s azon keresztül az egyes nyomtatványok:
NAV_J21 Kérelem vámhatósági nyilvántartásba vételhez a kereskedelmi gázolaj utáni adó-visszaigénylés érvényesítéséhez: ez a nyomtatvány már nem szükséges!
III. HASZNOS TUDNIVALÓK AZ ŰRLAP KITÖLTÉSÉHEZ
• ne zavarja meg Önt, hogy a nyomtatvány a Bevallás nevet viseli, sem az, hogy alkohol tartalmú italok láthatók a nyomtatványon! Ön ezen igényelheti vissza a beszerzési számlákból telephelyi töltőállomás bizonylataiból kiszámolt és kereskedelmi gázolajként tankolt mennyiségek után visszajáró adómértéket.
• a BEV_J02-es nyomtatvány D) tárgyidőszakban visszaigényelt (levont) jövedéki adó lap d) oszlopában (fajtakód) a 016-os fajtakódot, az e) oszlopában (visszaigénylési kód) az alábbi visszaigénylési kódokat kell használni:
49 = saját számlás áruszállítás utáni visszaigénylés
50 = díj ellenében végzett árufuvarozás utáni visszaigénylés
51 = menetrendszerű személyszállítás utáni visszaigénylés
52 = nem menetrendszerű személyszállítás utáni visszaigénylés
A kereskedelmi gázolajjal kapcsolatos dokumentumokat 5 évig őrizze meg! Ne felejtse el az idő folyamán életbe lépő cégadat- és járműállomány- változásait bejelentetni!
IV. ADÓ-VISSZAIGÉNYLÉS
Visszatérítés az alábbi terminusok szerint kérhető:
a) évente, legkorábban a tárgyévet követő év január hónapjának 20. napjától, vagy
b) negyedévente, legkorábban a tárgynegyedévet követő hónap 20. napjától vagy
c) havonta, legkorábban a tárgyhót követő hónap 20. napjától
MKFE-ESZAF SZOFTVER: A BEVALLÁS SEGÍTŐJE
Az MKFE teljes tagjainak továbbfejlesztettük azt a szoftvert, amely évek óta a jövedékiadó-visszaigénylést lényegesen egyszerűbbé teszi. A szoftver hamarosan a most érvényes visszatérítési összegekkel történő bevallásra is alkalmas lesz! Fejlesztés folyamatban. Figyelje honlapunkat!
JOGSZABÁLYI HÁTTÉR
2016. évi LXVIII. törvény a jövedéki adóról (3. §, 82. §. 110. §, 113. §)
2017. évi CL. törvény az adózás rendjéről (202. §)
Útmutatónk tájékoztatási céllal készült. Minden részletre kiterjedő és hivatalos dokumentumként az irányadó jogszabályokat és a NAV hivatalos tájékoztatását kell alapul venni.
A kereskedelmi gázolaj olyan dízel üzemanyag, melyet a jogszabályoknak megfelelően tankoltak meghatározott fuvareszközökbe, és melynek literjei után adó-visszatérítés illeti meg az arra jogosultakat. A visszatérítés mértékét a jövedéki törvény és a kőolaj világpiaci árának alakulása határozza meg. A kereskedelmi gázolaj jogintézményét a magyar állam 2011. január 1-jétől vezette be a magyarországi fuvarozók összefogásának, valamint a hatékony érdekképviseleti munkának köszönhetően.
Egyesületünk közigazgatási egyeztetés keretében véleményezte az ITM „az autóbuszos közúti személyszállítási tevékenységre, a közlekedésszervező tevékenységére vonatkozó piacfelügyeleti eljárásra és a piacfelügyeleti díj megfizetésére vonatkozó részletes szabályokról, továbbá a piacfelügyeleti bírság mértékére és alkalmazására vonatkozó szabályokról” szóló tervezetét. Az MKFE és a NiT Hungary közös levélben utasította el a tervezet szövegét, tekintettel arra, hogy az számos pontján kidolgozatlan, tisztázatlan a létrehozni kívánt hatóság feladata, továbbá irreálisan magas költségekkel sújtaná a vállalkozásokat. | ![]() |
Január 23-án intenzív havazás kezdődött Magyarország déli és középső területein. Megérkeztek az első híradások az időjárási viszonyok miatt elrendelt útlezárásokról, melyeket ezen az oldalon napközben folyamatosan frissítünk.
A BGL német társegyesületünk tájékoztatása szerint Duisburg-Neuenkamp mellett, az A40 (E34) autópályán található Rajna hídon súlykorlátozást rendeltek el, a híd kímélése érdekében. A híd felújításának befejezéséig a 11,5 tonna feletti járművek nem közlekedhetnek ezen a szakaszon. | ![]() |
Az MKFE a társegyesületekkel egyeztetve levélben kérte a Pénzügyminisztérium Közigazgatási Államtitkárságát, hogy minél előbb tegyenek lépéseket az A1-es igazolások zökkenőmentes kiadása érdekében, nyugdíjas munkavállalók részére is. Egyesületünk felhívta a jogalkotók figyelmét arra a súlyos problémára, hogy az új hazai szabályozás miatt a magyar vállalkozások nyugdíjas gépkocsivezetői jelenleg nem végezhetnek szabályosan munkát nemzetközi fuvarozásban. | ![]() |
2019. február 3-tól több helyen módosulnak az „Általános Szerződési Feltételek” a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nél.
Az előttünk álló hét derekán, január 22–25. között országos havazás várható Magyarországon. A téli csapadék főként az ország déli megyéiben közlekedőket érinti majd – áll a Magyar Közút Nonprofit Zrt. hétfőn kiadott sajtóközleményében. A társaság arra figyelmezteti a járművezetőket: az újabb havazás közlekedési fennakadásokat okozhat annak ellenére is, hogy 12 órás váltott műszakban végzik a hóeltakarítást, hiszen a gépeknek és a hómunkásoknak hazánkban összesen 32 ezer kilométeres közúthálózaton kell helytállniuk.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium arról tájékoztatta egyesületünket, hogy 2019. január 21-től felvehetők a belorusz bilaterális engedélyek.
Tisztelt Tagjaink! A 2019. február 23-i Küldöttgyűlésen sor kerül az MKFE Árufuvarozási Tanácsának 2 tagja, továbbá az Etikai Bizottság 1 tagjának megválasztására. A Jelölő és Mandátumvizsgáló Bizottság a tisztségviselő választás előkészítéseként megkezdte a beérkezett jelölőívek vizsgálatát, és egyben arra kéri az Egyesület tagjait, hogy a fenti tisztségekre tett jelöléseiket, javaslataikat a mellékelt dokumentumok kitöltésével és megküldésével tegyék meg 2019. február 3-ig. | ![]() |
Tájékoztatjuk Tisztelt Tagjainkat, hogy az Egyesület weboldalán a regisztrált tagjaink számára ingyenesen elérhető útdíjkalkulátor szoftverében megtörténtek a szükséges módosítások ahhoz, hogy a kalkulátor a 2019-től érvényes általános útdíjemelés mértéke mellett a környezetvédelmi besorolás szerinti korrekciókat is figyelembe vegye. | ![]() |
„Négyezren szerezhetnek térítésmentesen hivatásos gépjárművezetői jogosítványt” – jelentette be az MTI-nek szombaton Varga Mihály. A pénzügyminiszter elmondta: a 4 milliárd forintos hazai forrásból 2400 tehergépjármű-vezető és 1600 autóbuszvezető képzése valósulhat meg a következő években. A programra már előzetesen lehet regisztrálni, a gépkocsivezető jelöltek pályáztatása júliusban, a csoportos tájékoztatók augusztusban, a képzés pedig várhatóan szeptemberben indul. A képzésbe kerülésnek ezúttal is feltétele lesz a munkaadói szándéknyilatkozat megléte. | ![]() |
Tisztelt TIR Felhasználó Fuvarozók! Az IRU-tól kapott információ alapján tájékoztatjuk önöket, hogy ismét tovább bővült azon országok köre, ahol a TIR garanciavállalás mértéke már 100.000, EURO összegig terjed.
Tisztelt Tagjaink! A decemberi EU tanácsi döntés után mától az Európai Parlamenté a főszerep, a hónap végére kiderülhet, hogy milyen mértékben biztosítják támogatásukról a miniszteri javaslatcsomagot az európai képviselők, illetve mely pontokon szeretnének változtatni azokon. Tavaszra véglegesedhetnek a jogszabályok.
2018. december 21-én megjelent a Magyar Közlöny 2018. évi 209. száma, amely számos fuvarozást érintő jogszabály módosítását eredményezte, zömmel 2019. január 1-vel. Ezeket a változásokat az alábbiakban foglalunk össze.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal 71,083 USD/hordó értékben határozta meg a Brent napi jegyzési adatok alapján meghatározott átlagárat. Ebből következően pedig a kereskedelmi gázolaj jövedéki adója litereként továbbra is 110,35 Ft, amelyből visszaigényelhető 3,5 Ft/liter.
Tájékoztatjuk Tisztelt Tagjainkat, hogy a Kaffeesteuer Gesetz (német kávéadó törvény) § 17 (4) paragrafusának megfelelően a német adóterületen keresztül tranzitban szállított kávé és kávé tartalmú élelmiszerek esetén a fuvarozónak bejelentési kötelezettsége van! A bejelentési dokumentum egy példányát a gépkocsivezetőnek a járművében kell tartania a fuvarfeladat közben, és a hatósági ellenőrzéskor azt be kell mutatni. A dokumentum hiányában a hatóság a rakományt lefoglalhatja, és büntetőeljárást indíthat a jármű vezetője ellen. | ![]() |