Az Egyesületünk tagságát alkotó személy- és árufuvarozó vállalkozások a 2006. december 31-én hatályos szabályok alapján csekély összegű támogatásnak minősülő támogatást nem vehettek igénybe. Az MKFE álláspontja szerint ez a helyzet változott meg a 1998/2006/EK bizottsági rendelet hatályba lépésével és annak a hazai jogrendbe történő beillesztésével.
Az APEH-hez írott levelünkben arra kértük a hivatalt: erősítse meg, hogy az ún. „de minimis” támogatásról szóló EK rendelet rendelkezéseit helyesen értelmezzük. Az APEH válaszlevele itt olvasható. A Czékmány és Dombos Adó- és Pénzügyi Tanácsadó Kft. részletes elemzést is készített a témával kapcsolatban (ld. lent), s emellett több más, időszerű adózási kérdésről is áttekintést állított össze Adósarok címmel, melyet a november havi AutóKözlekedés c. folyóiratunkban is közzétettünk.
Sikeres fuvarozói erőfeszítés —
Megjegyzések az Egyesület és az adóhatóság közötti levélváltáshoz
A csekély összegű támogatás fogalmával az új évezred első éveiben ismerkedhettek meg a teher- és személyszállítási tevékenységet végző adózók. A Magyar Köztársaság EU csatlakozásával egyidejűleg, pontosabban már a 2003. adóév végével aztán gyakorlatilag el is felejthették ezt a jogintézményt, mivel a közösségi szerződés értelmében a közlekedési ágazat vállalkozásai csekély összegű támogatásban nem részesülhettek (ez alól a teljes piacnyitásig kivételt jelentettek a kizárólag belföldi teherszállítást végző vállalkozások). A közlekedési lobbi és ezen belül a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete azonban a tiltó rendelkezés ellenére is harcolt azért, hogy a csekély összegű (de minimis) támogatásokhoz a szakma hozzájuthasson. Az erőfeszítéseket 2007. január 1-jével siker koronázta, mivel a vonatkozó — a levélváltásban hivatkozott — EU rendelet már lehetővé tette a támogatások igénybe vételét. Ha más szakmákhoz képest alacsonyabb felső támogatási határral és bizonyos korlátokkal (pl.: teherszállító eszköz beszerzéséhez nem vehető igénybe kedvezmény) is, de a vállalkozások újra alkalmazhatják a rendelkezéseket. A tájékozódást elősegítendő az MKFE az adóhatósághoz intézett levelében megjelölte a személyi jövedelemadóról és a társasági adóról szóló törvények azon konkrét §-ait, amelyek a csekély összegű támogatás igénybevételének lehetőségét tartalmazzák. Javasoljuk, hogy minden vállalkozás tanulmányozza át a vonatkozó §-okat, mivel csak így dönthető el, hogy az adott vállalkozás esetében milyen kedvezmény érvényesíthető. Általánosságban annyi mondható el, hogy a csekély összegű támogatások a “nyereséges” kis- és középvállalkozások számára jelentenek komoly segítséget. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy sok vállalkozás esetében a “költségelési” kényszer enyhülni fog (ha az adott vállalkozás az adóévi beruházás értékével a pozitív adózás előtti eredményét legálisan eltüntetheti, úgy nincs szüksége fél-, vagy illegális eszközök alkalmazására). Az új szabályozás legnagyobb nyertesei kétségkívül a személyszállító vállalkozások. Mint az adóhatóság világos és közérthető formában megadott tájékoztatásából kiderül, az ő esetükben a személyszállító eszköz beszerzéséhez is igénybe vehető a csekély összegű támogatás, korlátot csak a három pénzügyi év vonatkozásában irányadó 100.000 eurós támogatási összeg, illetve támogatástartalom jelent. A 100.000 eurós korlát alkalmazandó a teherszállítással foglalkozóknál is, de ők a teherszállító eszköz beszerzése esetén kedvezményt nem érvényesíthetnek. Külön kategóriát képeznek a vegyes tevékenységet végzők (tehát azok, akik a teher- és/vagy személyszállítás mellett más tevékenységi körrel is rendelkeznek). Rájuk a 100.000 eurós támogatási határ csak akkor vonatkozik, ha a statisztikai számjel részét képező főtevékenységi besorolás alapján az adott vállalkozás a szállítási ágazatba tartozik. Ha nem, úgy a vegyes tevékenységet végző vállalkozás esetében a felső támogatási határ 200.000 euró.
Czékmány és Dombos Kft.
Dombos Csaba