Ma Luca, Otília napja van.

Vizsgálat kezdeményezése a 85-ös főúton kihelyezett súlykorlátozás miatt

Tagi megkeresés alapján egyesületünk arról értesült, hogy a 85-ös főúton is súlykorlátozó táblákat helyeztek ki. Hasonlóan a 81-es és 82-es főút esetéhez, ezúttal sem érkezett erről előzetes értesítés sem a fuvarozók, sem az érdekképviselet felé, ezért levélben fordultunk Nagy Bálint államtitkár úrhoz és Szabó Csabához, a Magyar Közút Győr-Moson-Sopron vármegyei igazgatójához, hogy tisztázódjon, miért vezették be a tilalmat.


Levelünkben kitértünk arra, hogy sérelmezzük, hogy az utóbbi időben több hasonló intézkedésről sem kapott a szakma előzetes értesítést, hogy a vállalkozások kellőképpen felkészüljenek és megfelelő alternatívát találjanak útvonal tekintetében. Ugyanakkor a megelőző szakmai egyeztetések hiányát is kifogásoltuk, hiszen sok esetben nincsenek is olyan megoldások, amelyekkel költséghatékony módon át lehetne hidalni az útvonal megváltozását.


Több olyan fel- és lerakóhely található például a térségben, amely csak Kapuvár felől közelíthető meg, a súlykorlátozás miatt azonban a vállalkozások aránytalanul hosszú, mintegy 25-30 km-es kerülőre kényszerülnek, amely környezetvédelmi és gazdasági problémákat is egyaránt felvet.


Emellett a lakosságra nézve is negatív hatásokat jelenthet, ha a fuvarozók olyan útvonalakat vesznek igénybe, amelyeken mindeddig nem haladt át jelentősebb teherforgalom. A fentiek miatt indítványoztuk, hogy a döntéshozók vizsgálják felül a súlykorlátozó táblák kihelyezésének jogszerűségét az érintett szakaszokon.


Az MKFE Nagy Bálint államtitkár és Szabó Csaba vármegyei igazgató részére írt levele »


Frissítés (2025. november 13.) – Újabb MKFE kezdeményezés a súlykorlátozások ügyében

Tagi visszajelzések szerint a közútkezelő nem helyezett ki a súlykorlátozásra figyelmeztető előjelző táblákat. Az MKFE ezért levében adott tájékoztatást a jogszabályi kötelezettségről az ügyben illetékes szaktárca és közútkezelő részére. Kezdeményezzük továbbá, hogy az M85-ös autóút legyen elérhető Kapuvár érintésével, hiszen célforgalmi korlátozások miatt ez most nem lehetséges.


  Az MKFE 2025. november 13-án megküldött levelét itt olvashatják »


Frissítés (2025. november 18.) – a közútkezelő válasza

A Magyar Közút Győr-Moson-Sopron Vármegyei Igazgatósága válaszlevelében azzal indokolta a súlykorlátozás bevezetését a 85. sz. főúton, hogy meglátásuk szerint a környezetvédelmi, infrastruktúravédelmi, közlekedésbiztonsági szempontokat, valamint a lakott területek zaj- és rezgésterhelését és légszennyezését is figyelembe véve célszerűbb a tranzit teherforgalmat a gyorsforgalmi utakra (pl.: az M85-esre) terelni.

A Kapuvár környéki korlátozások célja a térség teherforgalmának átrendezése, ami a nagy tengelyterhelésű és össztömegű tehergépjárműveknek a nagyobb teherbírású, magasabb szintű úthálózatra való terelését jelenti. A közútfenntartónak tudomása van arról, milyen következményekkel jár a korlátozás a helyi vállalkozások részére, éppen ezért lehetőséget biztosít behajtási engedély igénylésére, amelyet egyedileg bírálnak el az alapján, hogy a célhoz szükséges útvonalon mennyire terhelhetnek meg a gépjárművek lakott területeket.

  A Magyar Köztút NZrt. válaszlevele (2025. november 17.) »


Kapcsolódó cikkünk:

Az ÉKM válasza a súlykorlátozásokkal kapcsolatos felvetéseinkre »

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.