Ma Aliz napja van.

Az ÉKM válasza a súlykorlátozásokkal kapcsolatos felvetéseinkre

Az utóbbi hetekben Magyarország számos pontjáról jelentették tagvállalkozásaink, hogy az útkezelő súlykorlátozó táblákat helyezett ki kulcsfontosságú útszakaszokon. Korábbi híradásainkban külön is foglalkoztunk a 81-es, 82-es, 85-ös, 39-es, 64-es és 7-es főutak, a 3501-es út, valamint a kőszállítók tokaji áthajtási engedélyének ügyével. Minden esetben levélben jeleztük a szaktárcának, hogy sérelmezzük, hogy az érdekképviselettel és az érintettekkel nem volt előzetes egyeztetés, ráadásul nem is érkezett tájékoztatás az intézkedést megelőzően a táblák kihelyezéséről.


A szakma sem gazdasági, sem környezetvédelmi, sem logisztikai szempontból nem tud egyetérteni a döntésekkel, hiszen számos esetben nincs a fuvarozók számára valós alternatíva, a megtett kerülő pedig nem csak időveszteséggel, hanem megnövekedett költségekkel és még több környezeti terheléssel jár. Amennyiben rendszeres fuvarról van szó, vállalkozások elveszíthetnek olyan megbízókat, akikkel évek óta dolgoznak együtt, a megnövekedett fuvardíjakat pedig - amennyiben a megbízók elfogadják őket - végsősoron áremelkedés útján a fogyasztók fogják megfizetni.


Számos esetben olyan útszakaszokról van szó, amelyek egyébként díjkötelesek, tehát nemzetgazdasági szempontból is kiesést okoz az állam számára, hogy csökken a teherforgalom az érintett szelvényeken. Az sem elhanyagolható szempont, hogy az M1-es autópálya munkálatai miatt eleve kevesebb alternatíva áll a fuvarozók rendelkezésére. Hivatalos megkeresésünkre Nagy Bálint államtitkár úr válaszában kifejtette, hogy a döntések meghozatala előtt szakmai, önkormányzati és lakossági szempontokat egyaránt figyelembe vettek, illetve, hogy az ÉKM forgalomszabályozásának célja a környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági tényezők érvényesülése.


             Nagy Bálint államtitkár úr válasza az MKFE súlykorlátozások bevezetéséről szóló leveleire »


Frissítés (2025. november 10.):

Az MKFE újból megerősítette Államtitkár Úrnál, hogy a hirtelen bevezetett súlykorlátozások a fuvarozókat hátrányosan érintik: nem elfogadható, hogy olyan útszakaszokról tiltják ki a kamionokat, amelyek a HU-GO díjköteles hálózat részét alkotják. Az MKFE szerint másik jelentős probléma, hogy a fuvarozók a kerülőút miatti költségnövekedésükről a megbízóikat előzetesen tájékoztatni nem tudják. Emellett Egyesületünk arra is felhívta a figyelmet a NÚSZ weboldalán található díjkalkuláció módosításának szükségére. Ez az egyetlen olyan mindenki számára hozzáférhető információforrás, amellyel a fuvarozók be tudják mutatni a megbízóik számára, hogy a szállítás során mely útvonalat használhatják. Jelen állás szerint a díjkalkulációs felület olyan útszakaszra tervez, amelyet csak célforgalomban használhatna a fuvarozó járműve (Pl: Székesfehérvár – Győr között a 81-es főút). A helyzet tisztázása érdekében az MKFE kérte Nagy Bálint államtitkár úrtól, valamint Bartal Tamás NÚSZ Zrt. vezérigazgató úrtól, hogy a díjkalkulációs felület vegye figyelembe a teherjárművek közlekedését befolyásoló súlykorlátozásokat.

            Az MKFE 2025. november 10-én megküldött levelét itt olvashatják »

 

Kapcsolódó, korábbi híradásaink:

A 81-es és a 82-es főutak súlykorlátozásáról szóló híradásunk »

A 85-ös főút korlátozásáról szóló korábbi cikkünk »

A 7-es és 64-es főutakról szóló híradásunk »

Az előzetes értesítés nélküli, megszaporodó súlykorlátozásokról szóló összefoglaló híradásunk »

A tokaji átjhajtási engedélyek visszavonásáról szóló cikkünk »

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.