Örömhír az európai fuvarozótársadalom számára, hogy 2025. július 29-én este 20:00 órakor Olaszország és Franciaország közlekedési minisztere ünnepélyesen is megnyitotta a Fréjus-alagút második járatát, a jelenlegi alagút ikerpárját, ezzel pedig új fejezet kezdődött a franca-olasz határon áthaladó forgalmas alpesi alagút történetében. Az új alagút a régi párjával párhuzamosan egymástól mindössze 50 méter távolságban halad keresztül a hegységen. A 12,9 km hosszú, 700 millió eurós projektet tizennégy év munkálatai után fejezték be; célja, hogy az Alpok közúthálózata lépést tartson a helyi tranzitforgalom növekedésével.
A térségben évente mintegy kétmillió nehéztehergépjármű halad át, ez pedig egyúttal egyre nagyobb baleseti kockázatot jelentett az eddigi egyetlen, két haladási iránnyal rendelkező Fréjus-alagútban. A 8 méteres átmérőjű és 3,5 méter széles sávokkal épített új alagúthoz 9 elkerülő út, 34 óvóhely és 6 műszaki állomás tartozik, emellett tűzfülkék, füstjelzők és korszerű szellőztetőrendszer szavatolja az áthaladók biztonságát.
Az a legfontosabb változás, ami biztonságosabbá teszi az ikeralagutak közlekedését, hogy mindkettőben egyirányú lett a forgalom: az új alagútban mostantól kizárólag Olaszország felől Franciaország felé lehet haladni, a régi alagútban pedig ezentúl kizárólag Franciaország felől Olaszország felé fog irányulni a forgalom.
A Fréjus a megnyitásával Európa leghosszabb kétcsöves alagútjává lépett elő. Az időzítés már csak amiatt is kulcsfontosságú, mert a szintén forgalmas és jelentős Mont Blanc-alagutat viszont 2025. szeptember 1-jével karbantartás miatt majdnem karácsonyig lezárják; emiatt a Fréjus ikeralagútjai lesznek 2025 őszétől az egyedüli olyan szakaszok, amelyeken keresztül olasz-francia viszonylatban nagy járművel át lehet kelni az Alpokon.
korábbi híradásunk a tervezett megnyitásról » alagút-infók az üzemeltető honlapján »
cikk a megnyitóról az olasz sajtóban » cikk a megnyitóról a francia sajtóban (angol nyelven) »
egész ősszel zárva lesz a Mont Blanc-alagút »
Források: SFTRF, Connexionfrance.com, Corriere della Sera