December első felében öt-hat olyan változásra hívtuk fel a figyelmet, melyek mentén Szlovákia útjain módosul a 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti tehergépjárművek díjfizetése. A változások 2014. január 1-jén lettek hatályosak. A buszok úthasználati tarifái a 2013-as szinten maradtak.
•• a leglényegesebb, hogy 2014. január 1-jétől a korábbi díjköteles úthálózat 234 kilométernyi újabb díjköteles szakaszokkal bővült
•• a pozsonyi elkerülőutak (D1-es és D2-es) szintén díjkötelesek lettek
•• az EURO 3 és EURO 4 osztályba sorolt járműveket egy közös (EURO 3-4) csoportba sorolták, az EURO 5-ös és ennél magasabb emissziós osztályba tartozó járművek pedig különálló, EURO 5, 6 és EEV csoportba kerültek. Azon járművek adatait, melyek az elektronikus rendszerben korábban a közös EURO 4, 5, EEV csoportban szerepeltek, a megváltozó rendelet folytán haladéktalanul át kell regisztrálni a nekik megfelelő új emissziós csoportba a szlovák SkyToll-nál. Mint egyik évvégi tudósításunkban szóltunk róla, a szlovák jogszabály az adatbejelentés határidejeként 2013. december 31-jét jelölte meg, de aki még nem módosította adatait, értelemszerűen minél előbb célszerű ezt megtennie. A szlovák utak kezelője korábbi értesítőjében úgy fogalmazott: abban az esetben, ha a jármű üzemeltetője a regisztrációs adatok módosítását 2013. december 31-ig nem hajtja végre, az EURO IV, V, és EEV emissziós osztályban regisztrált járművekhez rendelt fedélzeti egységek 2014 január 1-jétől le lesznek blokkolva (a regisztrációs adatok és az új kormányrendelet kategóriái közötti eltérést fogják jelezni) mégpedig addig, amíg az adatok módosítása vagy új szerződés megkötése (vagy a már létező kijelölt útszakaszok használatáról szóló szerződés módosítása) meg nem történik.
•• újdonság, hogy a díjköteles utak országos hálózata 2014. január 1-jétől városok és községek belterületén kijelölt 985 kilométernyi díjköteles útszakasszal is bővült. Ezeken csak az áthaladó (tranzitáló) tehergépjárművek után kell fizetni. A szlovák útdíjrendszer fejlesztői érdekes megoldást alkalmaznak annak meghatározására, hogy mely járművek számítanak áthaladónak, s melyek célforgalmasnak: aki egy település meghatározott bevezető útján belterületre való beérkezése után 45 percen belül (meghatározott útvonalon) elhagyja a lakott területet, az tranzitálónak minősül. Aki 45 percnél több időt tölt a városban vagy községben, azt célforgalmasnak tekinti a rendszer, s ez utóbbi esetben nem szed díjat.
•• százalékos útdíjtarifa-engedményrendszert vezettek be, melyre egy adott kilométerszám fölött lehet jogosultságot szerezni
Miután a lenti linkre kattintva megnyílik Ön előtt a SkyToll szlovák útdíjszedő-társaság honlapja, ott rögtön keresse a fejlécben a HU jelet, és akkor az egész portált magyarul tudja tallózni!