Budapest, 2025. december 17. — A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésével párhuzamosan kidolgozott, ütemezetten bevezetett nehézgépjármű közlekedési koncepció helyett az Építési és Közlekedési Minisztérium intézkedései alapjaiban rendítik meg a hazai közúti áruszállítási piacot. A váratlan döntésekkel, az inflációkövetést rögzítő jogszabályi háttértől eltérő, 54 százalékos drasztikus útdíjemelésével a tárca aláássa a jogbiztonságba vetett bizalmat, ellehetetleníti az ellátási lánc szereplői között a korrekt üzleti kapcsolatok fenntartását, olyan költségekkel sújtja a cégeket, amelynek kitermelése — a fogyasztók jelentős terhelése nélkül — irreális elvárás a jelenlegi gazdasági környezetben. A fuvarozók ahogy eddig, úgy a továbbiakban is mindig készek tárgyalni az ÉKM-mel, javaslataikat folyamatosan eljuttatják a döntéshozók elé, s most elvárják, hogy a tárca beépítse ezeket a döntéseibe.
A magyar fuvarozó cégek — ideértve a többezer mikro- és kisvállalkozást, s a náluk dolgozó több tízezer gépkocsivezetőt — célja, hogy fenntartsák az ellátási lánc stabilitását, kiszolgálják a lakosság, a termelőüzemek igényeit. Munkájuk során elengedhetetlen, hogy időnként közel kerüljenek a lakossághoz: ők töltik fel áruval az üzleteket, látják el építőanyaggal a házépítésbe kezdő polgárokat, nekik köszönhetően jut takarmány az állatoknak, alkatrész a termelőüzemeknek. E gépkocsivezetők hivatása egyben a megélhetésük is, ezért különösen fontos számukra a szabályok betartása, a környezetükben közlekedő és élő lakosság megóvása.
A fuvarozói szervezetek nem ellenzik a nemzetközi tranzitforgalom autópályára terelését, de elutasítanak minden további, a szakmai szempontokat mellőző intézkedést. A tranzitútvonalak kijelölésével jelentős forgalom tűnik el a főutakról, ami csökkenti a lakosság terhelését, többletbevételhez juttatja a költségvetést. A fuvarozók szerint e szabály bevezetése, majd hatásának elemzése után lehet megalapozott minden további intézkedés. A főútvonalak díjának váratlan, drasztikus emelése azonban indokolatlan, a gazdaság minden szereplőjére káros, árfelhajtó, inflációgerjesztő hatása a lakosságot sújtja.
A fuvarozók üdvözlik az ÉKM tárgyalási szándékát, kifejezik reményüket, hogy a tárca kész a konstruktív együttműködésre, a hazai fuvarozói szektor versenyképességét növelő, és a lakossági érdekeket is figyelembe vevő kompromisszum elfogadására.
További információ:
Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete NiT Hungary
ÁRVAY Tivadar KANEV Zsuzsa
főtitkár marketing vezető
+36 (30) 241 9328 + 36 (30) 914 2088
a sajtóközlemény megnyitása az MTI honlapján »



















