Türkmenisztán is bevezette határátkelőin azt az eljárásrendet, mely külön forgalmi sávval elsőbbséget biztosít a TIR-EPD-s szállítmányoknak más kamionosokkal szemben — jelentette 2024. augusztus 13-án a THADA türkmén társszervezetünk.
Türkmenisztán is bevezette határátkelőin azt az eljárásrendet, mely külön forgalmi sávval elsőbbséget biztosít a TIR-EPD-s szállítmányoknak más kamionosokkal szemben — jelentette 2024. augusztus 13-án a THADA türkmén társszervezetünk.
A lengyel adóhatóság a korábbinál is szigorúbban ellenőrzi a lengyel-belorusz közúti határátkelőkön az áruforgalmat. A lengyel társegyesületünktől érkezett tájékoztatás szerint a lengyel fuvarozói érdekképviseletek is jelezték az ezzel járó problémákat és a növekvő várakozási időket az illetékes minisztériumoknak, de a szaktárca válasza szerint az EU-s szankciókból fakadó kötelezettségek betartása nem kerülhető ki.
Az orosz-ukrán háború miatt korábban elfogadott EU-s szankcióscsomaggal megtiltották az orosz székhelyű fuvarozó vállalkozásoknak az EU területét érintő szállításokat. A 2024. június 24-én elfogadott 14. uniós szankcióscsomag immáron azokat az uniós székhelyű vállalkozásokat is érinti, melyek legalább 25 %-ban valamely oroszországi természetes vagy jogi személy, szervezet vagy szerv tulajdonában vannak. A 2022. április 8. után letelepedett ilyen vállalkozásoknak 2024. július 26-tól kezdődően tilos az unió területén belül közúti árufuvarozást végezni, beleértve a tranzitszállításokat is.
A kirgíz kormány 2024. júliusától módosította az ország vámszabályait, mely szerint a jövőben a vámtranzit-eljárás alá vont árukra is vámterhet vetnek ki.
Románia 2024. augusztus 1-jétől — kísérleti jelleggel — elsőbbségi forgalmi sávot biztosít a TIR-EPD-vel jelzett szállítmányoknak Albița és Siret határátkelőkön.
2024. július 1-jével egy új lengyel szabályozás értelmében különösen körültekintőnek kell lenniük azon fuvarozóknak, akik Varsó belvárosába szállítanak. Idén júliusban indult ugyanis a „Tiszta Közlekedési Zóna” (SCT) elnevezésű program első szakasza, amely más európai városokhoz hasonlóan a személygépkocsik, autóbuszok és tehergépjárművek számára a környezetvédelmi besorolás alapján határozza meg, melyek azok a területek, ahová engedélyezik a behajtást. Jelen állás szerint Krakkóban 2025. július 1-jétől lesz hasonló bevezetve.
Alagút-karbantartás miatt forgalmi zárlat lesz a bulgáriai Hemusz-autópályán Várna felé 2024. július 31-ről augusztus 1-jére (szerdáról csütörtökre) virradó éjjel. A járműveket terelik.
Kezdeményezzük a harmadik országból belépő járművek teljes üzemanyagmennyiségének felülvizsgálatát
Az MKFE hivatalos levélben hívta fel a PM és az ÉKM államtitkárainak a figyelmét, hogy a jelen állás szerint 2024. június 30-ig érvényben lévő EU és Ukrajna közötti közúti megállapodás az ukrán versenytársak látványos térnyerését hozta, hiszen az engedélykötelezettség részleges megszüntetésével a korábbiakhoz képest jóval könnyebben hozzáférnek az uniós fuvarfeladatokhoz. Az ukrán fuvarozók árelőnye az üzemanyagárban is tetten érhető, hiszen jelentős árkülönbség van a magyar és ukrán árszint között. Az uniós szabályokat és néhány tagállami gyakorlatot figyelembe véve korlátozni lehetne a harmadik országból Magyarországra belépő járművek adó- és vámmentesen behozható üzemanyagmennyiségét.
A fuvarozók közül a kisáruszállító járművel és mikrobusszal közlekedőket érinti, hogy 2024. augusztus 1-jétől Szlovákia bevezeti az egynapos útdíjmatricát a 3,5 t alatti kisjárműveseknek.
Az EU-UA között júniusban ismét meghosszabbított kétoldalú megállapodás aláírásakor több új, gyakorlati feltétel alkalmazásáról is megegyezés született. Felhívjuk az Ukrajnában tevékenykedő magyar vállalkozások figyelmét, hogy az előírások betartása a magyar cégekre is kötelező, azok elmulasztását az ukrán hatóságok magas bírsággal szankcionálják. Kérjük, tartsa be az alábbi szabályokat, ha kétoldalú vagy tranzit műveletet végez Ukrajnában!