Ma Adrián, Györgyi napja van.

Okos tachográffal való utólagos felszerelés — IRU monitoring

Ahogyan arra már fél éve figyelmeztetünk », a második verziójú okos tachográf (ST2 vagy Gen2v2) fokozatos bevezetése nemcsak az Európai Unióban elsőként forgalomba helyezett nehéz-haszongépjárműveket érinti (2023. augusztus 21-től), hanem 2024-2025-ben minden, az EU-ban nemzetközi forgalomban részt vevő, 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárműben le kell cserélni a tachográfot. Autóbuszokban is, 9 fő fölött. Az átállás első hónapjaira jellemző készülékhiány ma már nem tapasztalható, a gyártók és a műhelyek az érdeklődés hiányára panaszkodnak. Az IRU a helyzet rendszeres monitoringozásába kezd.


A 2020-ban a mobilitási csomag kiküldetési előírásai miatt módosított 165/2014/EU Rendelet értelmében

a) az EU-ban újonnan forgalomba helyezett járműveket 2023. augusztus 21-től,

b) az analóg vagy első generációs digitális (Gen1) tachográfokkal szerelt, nemzetközi forgalomban részt vevő járműveket legkésőbb 2024. december 31-ig,

c) a második generációs készülékek első verziójával (Gen2v1) szerelt, nemzetközi forgalomban részt vevőket pedig legkésőbb 2025. augusztus 19-ig kell az okos tachográf 2. verziójával (Gen2v2) ellátni.


Európa-szerte elmondható, hogy a tachográfok cseréje nem a kellő ütemben halad, így az év második felére kezelhetetlen méretűre nőhetnek majd az igények a műhelyekben.


Az IRU kérdőívezéssel igyekszik nyomon követni a helyzet alakulását; az első, magyar nyelven is kitölthető kérdőív a 2024. február 1. előtti időszakra kérdez rá:


TOVÁBB A KÉRDŐÍVRE »


A kitöltés határideje: 2024. március 10.


(FIGYELEM: a tachográfcsere költségét EUR-ban kérik megadni, a felület azonban bármely szám beírásakor csak teljes számot fogad el, szóközöket/pontokat/vesszőket vagy „euro” szöveget NEM, az ilyenekre hibaüzenet ad)

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.