Ma Pongrác napja van.

Belföldi hírek

Kizárólag cégkapun keresztül intézhetik elektronikusan adóügyeiket a NAV-nál jövőre a vállalkozások. Az egyéni vállalkozóknál nem lesz változás, ők továbbra is az ügyfélkaput, új nevén a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó (KÜNY, köznyelven ügyfélkapus) tárhelyet használhatják.


  1. január 1-jétől a NAV-nál is kötelező lesz a cégkapu használata, kizárólag cégkapun keresztül intézhetik elektronikusan adóügyeiket a NAV-nál a vállalkozások.

A gazdálkodó szervezeteknek 2018. január 1-jétől kötelező a Cégkapu használata, azonban a NAV-nál egy év haladékot kaptak, vagyis ez év végéig a cégek képviselői még használhatják a KÜNY (köznyelven Ügyfélkapu) tárhelyet is. FONTOS! Az átmeneti időszak csak a NAV-val való kommunikációra vonatkozott, a felkészülés biztosítása érdekében. A jogi személyeknek 2018. január 1-jétől minden más hatósági ügyet már a Cégkapun keresztül kellett intézniük.

A Cégkapuról részletesen olvashatnak az AutóKözlekedés februári, illetve július-augusztusi számában, valamint ITT.

Az egyéni vállalkozók esetében az adóügyek intézésében nem lesz változás, számukra továbbra is az ügyfélkapu, új nevén a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó tárhely szolgál az elektronikus kommunikációra.

További részletek a NAV honlapján, valamint a Wolters Kluwer két cikkében, ITT és ITT.

MKFE Kommunikáció

 

„A megtett úttal arányos díjszedési rendszerben (HU-GO) az elmúlt három évben elmaradt kiigazítást a díjak 5,8 százalékos emelése pótolja 2019. január elsejétől” – áll az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közleményében. A tárca szerint a jelenleg hatályos szabályozás „ma már indokolatlanul részesíti előnyben a kedvezőtlenebb károsanyag-kibocsátású EURO III és EURO IV járműkategóriákat”, ezért a jövő évtől megszűnik ezeknek a járműveknek a kiemelt kezelése.   


A 25/2013. (V. 31.) NFM rendelet módosítása értelmében 2019. január 1-től 5,8 százalékkal emelkednek a megtett úttal arányos útdíjak, valamint változik a környezetvédelmi kategóriák szerinti útdíjeltérítés rendszere is. Az ITM közleményes szerint az útdíjemelésre és az eltérítés rendszerének átalakítására azért van szükség, mert az elmúlt három évben nem történt meg a díjtételek inflációkövető rendezése, ezt pótolja a januártól esedékes 5,8 százalékos emelés.

Az ITM álláspontja szerint „a gépjárművek motorjainak környezetvédelmi jellemzői a technológiai fejlődéssel folyamatosan javulnak, így a hatályos szabályozás ma már indokolatlanul részesíti kedvezményben a korosabb, kedvezőtlenebb károsanyag-kibocsátású EURO III és EURO IV kategóriájú teherautókat”. A környezetvédelmi kategóriák jövő év eleji korrekciójával „megszűnik a tíz-tizennyolc éves járműveknek a kiemelt kezelése”, az újonnan kialakított eltérítési rendszer pedig „megfelel az általános nemzetközi gyakorlatnak”. Fontos változás – és egyben a díjtételek mértékét is befolyásolja az EURO V és VI kategóriákban -, hogy 2019-től a legkedvezőbb környezetvédelmi besorolású tehergépkocsiknál az eddigi 20 helyett 15 százalékos kedvezmény jár.

A 25/2013. (V. 31.) NFM rendelet a következőképp módosul 2019. január 1-vel:

(Zárójelben pirossal a jelenlegi díjak, kedvezmények.)

 

(2) A  Vhr. szerint J2 díjkategóriába tartozó gépjárművek kilométerenkénti infrastruktúra általános forgalmi adót magában foglaló díja – ha e rendelet másként nem rendelkezik:

  1. a) gyorsforgalmi úton 55,44 forint, (52,40)
  2. b) főúton 23,58 forint. (22,29)

 

(3) A  Vhr. szerint J3 díjkategóriába tartozó gépjárművek kilométerenkénti infrastruktúra általános forgalmi adót magában foglaló díja – ha e rendelet másként nem rendelkezik:

  1. a) gyorsforgalmi úton 77,78 forint, (73,52)
  2. b) főúton 40,83 forint. (38,59)

 

(4) A  Vhr. szerint J4 díjkategóriába tartozó gépjárművek kilométerenkénti infrastruktúra általános forgalmi adót magában foglaló díja – ha e rendelet másként nem rendelkezik:

  1. a) gyorsforgalmi úton 120,40 forint, (113,80)
  2. b) főúton 75,10 forint. (70,98)

 

A 209/2013. (VI. 18.) Korm. rendelet az alábbiként módosul 2019. január 1-vel. Az eltérítés mértéke kizárólag egy esetben mérséklődött, a többi esetben változatlan maradt.

 

A gépjárművek környezetvédelmi kategória besorolása

A kategória: EURO V és jobb besorolású motorral felszerelt gépjárművek (legalább 6-os vagy 5-ös környezetvédelmi osztályú és jobb besorolású motorral felszerelt gépjárművek);

B kategória: EURO II, EURO III és EURO IV besorolású motorral felszerelt gépjárművek (4-es környezetvédelmi besorolású motorral felszerelt gépjárművek);

C kategória: EURO I és rosszabb besorolású motorral felszerelt gépjárművek (3-as vagy annál rosszabb környezetvédelmi osztályú motorral felszerelt gépjárművek).

 

EURO kibocsátási osztályok szerinti differenciáló tényezők az útdíj mértékének meghatározásához

 

J2-J3 kategória

J4 kategória

A kategória

0,85

0,85 (0,8)

B kategória

1,0

1,0

C kategória

1,15

1,2

 

A 2019-es útdíjemelés mértéke
(bruttó forintban illetve százalékban a 2018-as kilométer díjakhoz viszonyított növekedés mértéke 2019-ben)

 

 

J2

J3

J4

 

Gyorsforgalmi
út

Főút

Gyorsforgalmi
út

Főút

Gyorsforgalmi
út

Főút

EURO 0

3,5 Ft/km

5,8%

1,49 Ft/km

5,8%

4,9 Ft/km

5,8%

2,58 Ft/km

5,8%

7,95 Ft/km

5,8%

4,94 Ft/km

5,8%

EURO I.

3,5 Ft/km

5,8%

1,49 Ft/km

5,8%

4,9 Ft/km

5,8%

2,58 Ft/km

5,8%

7,95 Ft/km

5,8%

4,94 Ft/km

5,8%

EURO II.

3,04 Ft/km

5,8%

1,29 Ft/km

5,8%

4,26 Ft/km

5,8%

2,24 Ft/km

5,8%

6,6 Ft/km

5,8%

4,12 Ft/km

5,8%

EURO III.

10,9 Ft/km

24,5%

4,63 Ft/km

24,5%

15,29 Ft/km

24,5%

8,03 Ft/km

24,5%

29,36 Ft/km

32,5%

18,32 Ft/km

32,5%

EURO IV.

10,9 Ft/km

24,5%

4,63 Ft/km

24,5%

15,29 Ft/km

24,5%

8,03 Ft/km

24,5%

29,36 Ft/km

32,5%

18,32 Ft/km

32,5%

EURO V.

2,58 Ft/km

5,8%

1,09 Ft/km

5,8%

3,62 Ft/km

5,8%

1,91 Ft/km

5,8%

11,3 Ft/km

12,5%

7,06 Ft/km

12,5%

EURO VI.

2,58 Ft/km

5,8%

1,09 Ft/km

5,8%

3,62 Ft/km

5,8%

1,91 Ft/km

5,8%

11,3 Ft/km

12,5%

7,06 Ft/km

12,5%

 

MKFE Kommunikáció

 

 

 

 

Finiséhez ért az M1-es autópálya Győr-Hegyeshalom felé vezető oldalán, a 28-as és a 40-es kilométerszelvények között zajló, július elején indult felújítás. Október 27-én és 28-án (szombat és vasárnap) a bicskei csomópont Győr felé vezető oldalán végeznek még aszfaltozást, ezért az országhatár felé vezető oldalon Bicske irányába nem lehet majd lehajtani. Szombaton ezen kívül az 51-es és 54-es kilométerszelvények között megkezdik a sávelhúzásos terelés bontását is.


Az M1-es autópályán zajló felújítási munkálatok végén a kivitelezők az előzetes tervek alapján a bicskei csomópont fel- és lehajtó ágain végeznek aszfaltozási munkákat 2018. október 27-én reggel 7.30-tól egészen 28-a délután 15 óráig. Ez idő alatt a csomópontban Budapest felől lehajtani Bicske irányába, illetve Bicskéről Győr felé felhajtani nem lehet, de az M1-es autópályán az országhatárig haladhatnak az autósok! A csomópont fel- és lehajtó ágainak korlátozását már a zsámbéki csomópont előtt jelezni fogják a szakemberek, azok a közlekedők, akik Bicskére szeretnének eljutni, az 1-es főút zsámbéki és a tatabánya-óvárosi csomópontja között kerülhetnek. Ezzel párhuzamosan az 1-es főút Fejér megyei érintett szakaszán a 7,5 tonnás súlykorlátozást a munkák idejére időszakosan felfüggesztik.

A felújítási munkák mellett az M1-es autópálya Győr felé vezető oldalán az 51-es és 54-es kilométerek közötti sávelhúzásos terelésének bontását is elkezdik szombat reggel a szakemberek, amennyiben azt a hétvégi időjárás is engedi. A bontás ideje alatt a jelzett szakaszon a forgalom egy sávon haladhat majd.

A teljes, 12 kilométeres szakaszt érintő beruházás az előzetes ütemterveknek megfelelően halad, így az előzetes terveknek megfelelően november közepére várható a teljes körű befejezése.

Tekintettel arra, hogy a felújítási munkák idején hosszabb menetidővel számolhatnak a közlekedők, ezért az autósoknak ajánlott még indulás előtt tájékozódniuk a korlátozáshoz, munkavégzéshez kapcsolódó aktuális forgalmi helyzetről a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Útinform szolgálatánál a +36-1-336-2400-s telefonszámon, illetve a www.utinform.hu weboldalon, de érdemes navigációs, közösségi autós alkalmazást is használniuk, hogy az optimális útvonalukat megtervezhessék.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a kivitelezők szakemberei a korlátozással járó munkák idejére a közlekedők türelmét és megértését kéri.

MKFE-kommunikáció

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.