Németországban 2024. február 4-én megnyitották a teherforgalom előtt a Rajna egyik hídját Leverkusennél, az A1-es autópályán.
Németországban 2024. február 4-én megnyitották a teherforgalom előtt a Rajna egyik hídját Leverkusennél, az A1-es autópályán.
Franciaországban 2024. január 1-vel az országos minimálbér 11,65 euróra emelkedett. A közúti fuvarozásban dolgozó kiküldött munkavállalókra azonban a kollektív szerződés szerinti béreket kell alkalmazni. A bértáblázat utoljára 2023. december 1-jével változott.
2024. február 1-jére meglehetősen elfajult a francia gazdák tüntetése, akik már hetek óta demonstrálnak a franciaországi utakon; immár 162 helyen országszerte. Közel harminc utat és autópályát torlaszoltak el, emiatt forgalmi fennakadások alakultak ki. Február 2-án egyes sztrádák újranyitását helyezték kilátásba. Mindeközben az olasz és belga gazdák is tiltakozó megmozdulásokat folytatnak. Belgiumban, Zeebrugge kikötőjében február 2-re közel 2 ezer kamion torlódott fel; őket kényszerparkolóhelyre vezénylik. Dél-Európában is tüntetések kezdődtek. A portugál gazdák is bejelentették, hogy február 1-jétől tiltakozásba kezdenek. Görögországban az Athén-Tesszaloniki autópályán alakultak ki közlekedési fennakadások.
Tisztelt Tagjaink!
Amint arról az uniós közlekedési miniszterek év végi tanácskozása után hírt adtunk, bár a lengyel, magyar és szlovák kormány képviselői egyértelműen kiálltak az engedélyrendszer visszaállítása mellett, témafelvetésükre kevés másik tagállam képviselője reagált, és még kevesebb mutatott megértést. Annak érdekében, hogy a 27 EU-tagállam összességét tekintve kisebbségi állásponthoz a visegrádi országokon kívülről is sikerüljön támogatókat megnyerni, az MKFE a lengyel, szlovák és cseh IRU-társegyesületi partnereivel közösen 2024. február 1-jén statisztikai adatokkal megtámogatott figyelemfelhívással szólította meg az EU-ban működő, aktív IRU-tagegyesületeket.
Az Egyesült Királyság 2024. január 31-től behozatali eljárásra kötelez egyes áruféleségeket, melyeket ír kikötőkből Nagy-Britanniába szállítanak.
2024. január 29-én tartott egyeztetést az ukrán és magyar külügyminiszter Ungváron. A magasszintű találkozót megelőzően az MKFE levélben fordult Szijjártó Péter tárcavezetőhöz, hogy tűzzék napirendre az ukrán fuvarozói engedélykötelezettség visszaállításának ügyét. Az engedélyek ügyében nem, de a határátkelők ügyében fontos döntéseket hoztak a külügyminiszterek, melynek eredményeképp néhány éven belül újabb teherforgalmi átkelő nyílhat meg a magyar-ukrán határszakaszon.
Tisztelt autóbuszos Tagjaink!
2023 májusában indult, és 2024. január 29-én a társjogalkotók megállapodásával lényegében lezárult az autóbuszos turizmusra az általánosnál rugalmasabb vezetési- és pihenőidő-szabályokat bevezető uniós jogalkotási folyamat. A tehergépkocsivezetőkre vonatkozótól különböző, a különjárati személyszállítás sajátosságait figyelembe vevő szociális szabályokat sok éve szorgalmazó IRU-álláspont sikeres érvényre juttatásához az MKFE és európai parlamenti partnereinek lobbija is hozzájárult.
Az MKFE 2024. január 18-án levélben» fordult a közlekedési és külügyi tárcavezetőkhöz, azt kezdeményezve, hogy kormányzati szinten is kezdődjenek meg a kétoldalú, magyar-ukrán tárgyalások, illetve a V4 országokkal a közös álláspont kialakítása az EU-UA megállapodás» felülvizsgálatáról. 2024. január 26-i válaszlevelében Lázár János építési és közlekedési miniszter ismét megerősítette, hogy támogatják a megállapodás felülvizsgálatát és az engedélyrendszer visszaállítását.
Horvátországban 2024. január 1-jével változott a minimálbér összege. A havi bruttó bér 20%-al emelkedett, így a minimálbér az előző évi 700 euró helyett a jövőben 840 euró lesz. Az erről szóló rendeletetet már 2023. október végén kihirdették.
2024. január 1-jével Észtországban is változott a minimálbér összege. A bruttó havi bér 725 euróról 820 euróra emelkedik, míg a 4,30 eurós bruttó órabér 4,86-ra növekszik.