2025. december 16-án megjelent az Európai Bizottság jogalkotási javaslata, mellyel eredetileg minden járműkategóriában kötelező kvótákat írt volna elő a vállalkozások számára a nulla kibocsátású járművekre vonatkozóan. Az autóipari csomagban végül a személyautók és a kisteherautók körére korlátozottan fogalmaznának meg elvárásokat a tagállami új forgalomba helyezések számát alapul véve. A nemzetközi szakmai lobbi sikeréhez az IRU-petíciót aláíró MKFE-tagok is hozzájárultak (köszönjük!). A most induló jogalkotási eljárás elején a kötelezéssel szemben Magyarország is az ösztönzőalapú megközelítés álláspontjára helyezkedett.
A 4 jogalkotási javaslatot tartalmazó autóipari csomag célja a járműgyártók támogatása a tiszta mobilitásra való átállás során:
• A személygépkocsik és kisteherautók jelenlegi CO2-kibocsátási normáinak felülvizsgálata;
• A vállalati járműparkok környezetbarátabbá tétele (flottazöldítés)
• Az EU saját akkumulátoriparának megerősítését célzó „Akkumulátor-ösztönző” program; és
• Az autóipari szektor bürokráciájának csökkentését célzó „Autóipari omnibusz” program.
Az Európai Bizottság a vállalati járműparkok környezetbarátabbá tételére vonatkozóan a kezdeti ambíciókhoz képest jelentősen gyengített változatot terjesztett elő. A javaslat csak a személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozik, és kifejezetten kizárja a nehéz-haszongépjárműveket, így az autóbuszokat is.
A kistehergépjármű-szegmensben a Bizottság a járművek tulajdonosaira vonatkozó közvetlen vásárlási kvóták helyett inkább a tagállamokra hárítaná a döntést. A tagállamok szintjén kötelező célokat tűztek ki a nulla és alacsony kibocsátású járművek elterjedésének támogatására. Bár a tagállamoknak nem adnának utasításokat a célok elérésére, így azok elméletileg - vásárlási kvóták bevezetése nélkül - ösztönzőkkel és adókkal is elérhetnék azokat, a gyakorlatban a javasolt célok olyan magasak, hogy a kormányokat de facto vásárlási kvóták bevezetésére kényszeríthetik nemzeti szinten.
Mind az IRU-egyesületek által kezdeményezett online petíciónak, mind a közlekedési miniszterek december 4-i ülésén megfogalmazott, közel sem egységesen támogató tagállami véleményeknek döntő szerepük lehetett abban, hogy a Bizottság letett az eredeti, jóval szigorúbb szabályozási terveiről. Az ülésen hazánk képviselője is hozzászólt a témához, megtámogatva a több más tagállam által is osztott nézetet, miszerint a flottaszabályozásnak alapvetően ösztönzőkön és jó gyakorlatokon, nem pedig merev célokon kell nyugodnia.




















