Ma Mária napja van.

Csődöt hozhat az útdíjemelés - MKFE megjelenések a médiában

Ahogyan arról korábban hírt adtunk», a november 30-án kihirdetett 2026-os útdíjtarifákkal a Kormány lényegesen módosította az útdíjrendeletekben rögzített feltételeket, és a jogszabály szerint inflációkövető díjemelés helyett a főútvonalak tekintetében 50 százalék fölötti tarifaemelésről döntött. Az MKFE azonnali tárgyalásokat kezdeményezett az Építési és Közlekedési Minisztériummal annak érdekében, hogy a tarifaemelést – és ezzel párhuzamosan a korábban elindított össztömegkorlátozó táblák kihelyezését – állítsa le az ÉKM, és további döntéseket csak a szakmai szervezetek megkérdezésével hozzanak.

Az útdíjrendeletbe történt váratlan, és egyeztetés nélküli beavatkozást, valamint a drasztikus főúti tarifaemelést ellentmondásos indokokkal igyekszik magyarázni a szaktárca. Az Építési és Közlekedési Minisztérium tárcavezetője a december 2-i meghallgatásán úgy nyilatkozott» az országgyűlés Gazdasági Bizottsága előtt, hogy az útdíjemeléssel kapcsolatos döntés „nem a többletbevétel érdekében” történt, hanem azért, hogy a kamionok „ne nyomják szét az új utakat", és megszabadítsanak „3 millió embert a tranzit jelleggel közlekedő kamionoktól”. Ehhez képest ugyanezen a maghallgatáson Lázár János kifejezte abbéli reményét, hogy a magyar gazdaság esetleges növekedése esetén keletkező többletforgalomnak, és a járművek autópályára terelésének eredményeként a jelenlegi 800 milliárdról 1000 milliárd fölé emelkedhet az útdíjbevétel. A tárcavezető egyben azt is hozzátette, hogy a döntés a nemzetközi tranzitban közlekedő járműveket érinti, de a további intézkedések – és Lázár János későbbi szavai is – ennek ellentmondanak.  

Az MKFE álláspontja szerint a januári tarifaemelés hátterében egyértelműen díjbevétel növelési szándék áll, hiszen amennyiben a lakosság védelme lenne a cél, akkor első lépésben nem az útdíjat kellene megemelni – sőt, akár az autópályadíjak csökkentése is lehetne a forgalomátterelés eszköze –, hanem ki kellene jelölni az érdekképviseletek által évek óta szorgalmazott nemzetközi tranzitútvonalakat. Ezzel a túlnyomó részben külföldi honosságú kamionokat lehet az autópályákra, gyorsforgalmi utakra terelni, a belföldi fuvarozásban tevékenykedők érdeksérelme, további sarcolása nélkül.

Különösen indokolt ez annak fényében, hogy szintén Lázár János utalt arra egy korábbi nyilatkozatában, hogy az útdíjak 4/5 részét a külföldiek fizetik meg. Amennyiben ez az arány igaz – ami az alágazatra nézve nem örömhír, hiszen arra enged következtetni, hogy a magyar járművek egyre kisebb arányban vannak jelen a közúti szállításokban –, akkor az észszerű döntés az lenne, hogy elsőként kizárólag a nemzetközi tranzitot kényszeríti az autópályákra a szaktárca, majd ennek betartását szigorúan ellenőrzi, és egy legalább féléves időszak tapasztalatainak vizsgálatát követően dönt arról – az érdekképviseletekkel egyeztetve –, hogy szükséges-e további lépéseket tenni a lakosság és az alsóbbrendű utak védelme érdekében.

Az útdíjemelés és az ezzel párhuzamosan futó össztömeg-korlátozási kampány ugyanakkor egyértelműen jelzi, hogy a tárca nem csak a nemzetközi forgalmat, hanem minden magyarországi járműmozgást a gyorsforgalmi utakon kíván látni, és ezzel párhuzamosan azokat is keményen megsarcolja, akiknek lehetőségük sincs autópályán közlekedni. A magyar gyorsforgalmiút-hálózat ugyanis meglehetősen hiányos, az ország egyes régióiban egyáltalán nincsenek ilyen utak, ráadásul a főutak állapota is kritikus. Életveszélyes például az 52-es út, vagy a nemrég az M1-es autópálya egyetlen egérútjaként kijelölt 13-as főút, de felújításra szorulna a 25-ös, a 26-os út, a Miskolcot Sátoraljaújhellyel összekötő 37-es vagy a Duna keleti oldalán futó 51-es főút több szakasza is – hogy csak néhányat emeljünk ki a teljesség igénye nélkül.

Az MKFE az elmúlt napokban folytatott egyeztetések során arra is felhívta a tárca figyelmét, hogy miközben a Kormány ismét az utolsó utáni pillanatban hirdeti ki – váratlanul megemelve azt – a következő évi útdíjtarifákat, elérhetetlenné vált a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt (NÚSZ) weboldalán az útdíjkalkulátor», az egyetlen hivatalos tervezőprogram, amely támogatta a fuvarozókat az útdíjköltségek kiszámításában. Ma sem az aktuális, sem a jövő évi díjak kalkulációja nem lehetséges a NÚSZ weboldalán, ami egyben azt is jelenti, hogy a fuvarozók útdíjköltség tekintetében vakon vágnak neki a következő évnek, ráadásul a cégek többsége már túl van azokon a tárgyalásokon is, amelyeken a megbízóikkal megállapodtak a 2026-os tarifákról. A Kormány váratlan döntései ellehetetlenítik a tervezhető működést, súlyos, visszafordíthatatlan gazdasági károkat okoznak a fuvarozóknak. Az MKFE – összefogva a társegyesületekkel és más szakmai szervezetekkel – ezért további egyeztetésekre szólítja fel a szaktárcát, és egyben elvárja, hogy az ÉKM vizsgálja felül a kihirdetett útdíjtarifákat, állítsa le a 20 tonnás össztömegkorlátozó táblák kihelyezését, és kezdjen érdemi egyeztetéseket a szakmai szervezetekkel a kormányzati közlekedési stratégia kialakításáról.

Az elmúlt napokban az MKFE ezzel kapcsolatban a médiában is többször elmondta a véleményét. Az alábbi cikkeket, riportokat megtalálja az MKFE weboldalán a Főbb sajtómegjelenéseink» fül alatt is.

2026.12.07. RTL Klub Híradó Csődöt hozhat az útdíjemelés Árvay Tivadar, Orosz Tibor riport (a híranyag a reklámok után indul)
2025.12.06. Klub Rádió A kormány megszegte korábbi ígéretét, és csapást mér a fuvarozókra... (útdíj) Árvay Tivadar hang
2025.12.06. 24.hu Fuvarozók Lázárék döntéséről: „súlyos tévedés”, „indokolatlan csapás”... (útdíj) Árvay Tivadar cikk; link
2025.12.04. infostart.hu A főutakon is emelkedik az útdíj, stratégia van mögötte, de a fuvarozók nem boldogok Árvay Tivadar cikk
2025.11.24. MTI Súlyos tévedés a 20 tonna össztömegkorlátozások átgondolatlan bevezetése MKFE, NiT Hungary - sajtóközlemény cikk


Korábbi cikkeink a témában:

Magyar útdíj 2026. január 1-jétől»

A magyar útdíj 2026-os várható változása - nem hivatalos adatközlés! (2025. november)»

Tájékoztatás kérése útdíj-átalakításról, jövő évi díjmérték kihirdetéséről»

Vizsgálat kezdeményezése a 85-ös főúton kihelyezett súlykorlátozás miatt»

Az ÉKM válasza a súlykorlátozásokkal kapcsolatos felvetéseinkre»

A 81-es és a 82-es főutak súlykorlátozásáról szóló híradásunk »

A 85-ös főút korlátozásáról szóló korábbi cikkünk »

A 7-es és 64-es főutakról szóló híradásunk »

Az előzetes értesítés nélküli, megszaporodó súlykorlátozásokról szóló összefoglaló híradásunk »

A tokaji áthajtási engedélyek visszavonásáról szóló cikkünk »


MKFE Kommunikáció


Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.