A belföldi áruszállítás minél nagyobb arányú autópályára terelése, a főútvonalak infrastruktúra díjának 54 százalékos január 1-i megemelése, a 20 tonnás össztömegkorlátozások további, előzetes egyeztetések nélküli kihelyezése, az útdíj kiszámítását segítő kalkulátor bizonytalan ideig tartó elérhetetlensége, és az útdíjriasztás, valamint az ezzel összefüggő bírságkiszabás merev gyakorlatának fenntartása helyett a fuvarozók számára jelentős és kedvező változásokat hozó megállapodást sikerült elérni az Építési és Közlekedési Minisztériumban ma lezajlott többórás tárgyaláson. A tárgyalást megelőző, hetek óta zajló, de érdemi eredményt nem hozó egyeztetések után a miniszterelnöki szintre vitt problémafelvetés végül meghozta az eredményét. Az MKFE Elnöke az egyeztetést követően leszögezte: „A korábban kihirdetett díjemelés, a fuvarozók mozgását egyre erősebben akadályozó közlekedési korlátozások ügyében előremutató változásokat hoz ez a megállapodás. Komoly érdekképviseleti sikernek tartom, hogy az ÉKM nyitott volt a kompromisszumra. A tárgyalásokat nem lezártuk ezzel a megállapodással, hanem még szorosabb együttműködésre, folyamatos egyeztetésekre és a szakmai szempontokat is figyelembe vevő döntéselőkészítésekre számít az alágazat.”
Ahogyan arról korábban az MKFE is tájékoztatást adott», a kormány december 2-án váratlanul 54 százalékos díjemelést jelentett be 2026. január 1-től a főútvonalak infrastruktúra díjában. Mindez úgy történt, hogy közben elérhetetlenné vált» a NÚSZ weboldalán működtetett útdíjkalkulátor, és csaknem két éve nem, vagy csak egynapos késleltetéssel működött a társaság által korábban biztosított bírságriasztás funkció», amely vállalkozások tömegeinek okozott akár több millió forintos halmozott bírságokat az elmúlt időszakban. Noha az MKFE ezekben az ügyekben azonnali intézkedéseket sürgetett», érdemi változás nem történt.
A néhány hete bejelentett váratlan útdíjemelésről és a kamionok közlekedést korlátozó intézkedésekről az MKFE leszögezte, hogy azokat az alágazatra mért súlyos csapásnak tekinti», és felhívta a logisztikai ágazat, a piaci szereplők és a kormányzat figyelmét arra, hogy annak hatása a nemzetgazdaság egészét negatívan érinti majd». Az MKFE – együttműködve társérdekképviseletünkkel, a NiT Hungaryval – azzal kívánt nyomatékot adni a szavainak, hogy közös fellépést szorgalmazott a fuvarozói, logisztikai és más piaci szereplőkkel. Ennek eredményeként december 16-án közös levélben fordultak e szervezetek Orbán Viktor miniszterelnökhöz». A megkeresést követően Lázár János miniszter december 19-ére egyeztetésre hívta a levelet aláíró szervezeteket. A négy órás tárgyaláson sikerült kimozdítani a holtpontról a korábbi merev álláspontokat: a szaktárca elfogadta szervezeteink szakmai érveit, ennek eredményeként több, a fuvarozók számára kiemelten fontos ügyben születtek komoly előrelépést jelentő, de az érdekképviseletek részéről is kompromisszumokat igénylő döntések.
1. Az útdíjemelés átütemezése, az emelés mértékének csökkentése
A decemberben kihirdetett 54 %-os főútvonali infrastruktúradíj emelést a szaktárca elvetette. A most megkötött megállapodás értelmében – annak érdekében, hogy a piaci szereplők felkészülhessenek, és megbízók is értesüljenek a díjváltozásról – a díjemelés két részletben, és az eredetinél alacsonyabb mértékben valósul meg. Első lépésben 2026. január 1-től marad a jogszabályban rögzített 4,3 százalékos (inflációkövető emelés), majd második lépésben 2026. március 1-én, a tervezet 54 százalék helyett 29,4 %-kal emelkedik a főútvonalak infrastruktúradíja.
2. Útdíjkalkulátor: frissített verzió, azonnali indítás
Az útdíjköltség transzparens kimutatása, és a díjkalkuláció támogatása érdekében a korábban bizonytalan – de legkorábban 2026. júliusára ígért – útdíjkalkulátor indítás tekintetében a szaktárca megértette a fuvarozói elvárásokat, és azonnali hatállyal, új, a korábbinál teljesebb funkcionalitással újraindíttatta a kalkulátort». A NÚSZ weboldalán mától elérhető kalkulátor valós adatok alapján tervez útvonalat, azaz a rendszer ismeri (és szükség esetén azonnal frissíti is) a súlykorlátozás alá eső szakaszokat, ugyanakkor azokra az útvonalakra is tervez és felengedi az autóbuszokat (autóbuszos járműbeállítás esetén), amelyek a KRESZ, vagy valamely korlátozás alapján csak a nehéztehergépjárművek számára nem használhatóak.
3. Bírságriasztás funkció frissítése
Az elmúlt időszakban nem, vagy rosszul működő bírságriasztás funkciót az ÉKM utasítás szerint a NÚSZ Zrt. egy frissített működéssel újraaktiválja – noha ez a funkcionalitás már működik, hivatalosan 2025. december 31-ig történik meg a teljes beélesítés. Az új működési gyakorlat lényege, hogy a fuvarozók a hibás útdíjkategóriába történő regisztrálásból fakadó téves beállításokról legfeljebb 180 percen belül kapnak riasztást, de a fejlesztésnek köszönhetően a riasztások érkezése várhatóan – a 2024. előtti gyakorlathoz hasonlóan – az egy órához közelít majd. Ezzel a riasztás funkciót élesítő ügyfelek számára elkerülhetőek lesznek a halmozott bírságok.
4. Bírság helyett az útdíjkülönbözet megfizethetőségének lehetősége
A korábbi merev elutasítást megtörve elértük, hogy a téves tengelyállításokból adódó bírságok helyett a fuvarozónak legyen lehetősége a díjkülönbözet megfizetésére, amennyiben ezt a bírságriasztás megérkezésétől számított 60 percen belül megteszi. Ezzel a bírságok teljesen elkerülhetővé válnak. Az ÉKM az ehhez szükséges jogszabályi hátteret és informatikai fejlesztést megkezdi, és a funkció legkésőbb 2026. május 1-ig elkészül, élesedik.
5. Adminisztratív terhek és bürokráciacsökkentő intézkedések
A 1033/2024. (II.22) Kormányhatározat» 8. pontjával összhangban az ÉKM 2026. első negyedévében megkezdi a közúti fuvarozó vállalkozásokat közvetlenül érintő ügyek online intézését biztosító informatikai rendszer (Közúti Engedélyezési Szakrendszer) fejlesztését. A rendszer indításával több, jelenleg csak személyesen és korlátozott helyszínen intézhető ügytípus kerül át az online térbe, gyorsítva és egyszerűsítve a vállalkozások adminisztrációs kötelezettségeinek teljesíthetőségét.
6. Piacvédelmi intézkedések
A jogszabálykövető fuvarozók védelme érdekében, az erre fordított erőforrások összehangolásával és növelésével az ÉKM folytatja a jogellenesen működő fuvarozók ellenőrzésének megerősítését, ideértve mások mellett a fel- és lerakóhelyek jogkövető magatartásának szigorúbb kontrollját is.
7. Össztömegkorlátozások bevezetésével kapcsolatos együttműködés
Kiemelt fontosságú volt az érdekképviseletek számára, hogy megállítsuk az egyre több helyre kihelyezett össztömegkorlátozó táblák további térnyerését. Az MKFE a tárgyalás során ismét rámutatott arra, hogy ezek a korlátozások többletfutást, plusz időt és üzemanyagköltséget okoznak, amelyek drasztikusan rontják a vállalkozások hatékonyságát». Az ÉKM a tárgyalások eredményeként vállalta, hogy a jövőben előzetes egyeztetés nélkül nem kerülhet sor korlátozás bevezetésére, és a 2026. január 1-től életbe lépő, kizárólag a nemzetközi tranzitforgalomban közlekedő kamionokra vonatkozó tranzitútvonal szabályozás negyedéves hatásainak közös kiértékelését követően vizsgálják meg, hogy indokolt-e jelzőtáblák kihelyezése. A tárca egyben vállalta, hogy újabb korlátozás bevezetésére 2026. március 31-ig nem kerülhet sor, és a továbbiakban negyedévente, az érdekképviseletekkel egyeztetve történik meg az esetleges további intézkedések bevezetése. Ezzel párhuzamosan a Magyar Közút soron kívül, elektronikus formában elérhetővé teszi a weboldalán a fuvarozók számára az országban érvényben lévő jelenlegi korlátozások listáját (térképes formában is).
8. A minimális fuvardíjra vonatkozó szabályok (KÁSZ) pontosítása
Az ÉKM, együttműködve a fuvarozói érdekképviseletekkel és a logisztikai szereplőkkel vállalja, hogy a Nemzetgazdasági Minisztériummal együttműködve kezdeményezik a belföldi fuvarozásban érvényesíthető minimális fuvardíjra» vonatkozó kormányrendeleti (KÁSZ») szabályok pontosítását, annak érdekében, hogy e szabályozás alkalmazása nagyobb mértékben szolgálja a fuvarköltségek áthárítását.
Az egyeztetésen az MKFE felhívta a figyelmet azokra a folyamatban lévő ügyekre is, ahol már korábban lezajlottak az egyeztetések, de a jogszabályi átültetés még nem valósult meg. Ilyen mások mellett az autóbuszok Tempo100 igazolásának kiadása, a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány kiadásának egyszerűsítése», továbbá a meghatározott méret-, illetőleg tömeghatárokat meghaladó járművek forgalomba helyezésének jogszabályi pontosításának ügye. Az ÉKM vállalta ezeknek a jogszabályoknak a gyorsított ütemben történő elfogadását, és kihirdetését. A további egyeztetések során az MKFE kiemelt figyelemmel kíséri ezek megvalósulását.
Mivel az ÉKM-en túlmutató ügyről van szó, nem képezhette a megkötött megállapodás részét, de a tárca ígéretet tett arra is, hogy napirenden tartja, és elindítja a bírságrendelet átfogó vizsgálatát» annak érdekében, hogy a gépkocsivezetőket is érintő magas bírságtételek esetén a nem szándékos jogsértéseknél méltányosabb, arányosabb tarifák kerüljenek a törvénybe, ami hozzájárulhat a gépkocsivezető-hiány enyhítéséhez is.
A megállapodásról az MKFE elnöke úgy nyilatkozott, hogy annak minden eleme kedvezőbb feltételeket jelent a fuvarozók számára az eddig ismert jogszabályváltozásokhoz, és az elmúlt időszak merev működési gyakorlataihoz képet. „Az MKFE kemény tárgyalásokon van túl. Az elmúlt hetekben nemcsak a tárgyalóasztal mellett, hanem a médiában is folyamatosan hangot adtunk a kormányzat döntéseivel szembeni elégedetlenségünknek. Szakmai érvekkel, a döntések alágazatra gyakorolt negatív hatásainak bemutatásával igyekeztünk elérni, hogy a szaktárcát elindítsa az egyeztetéseket. – mondta Barna Zsolt. – A miniszterelnöknek megküldött közös levél jó döntésnek bizonyult, ennek köszönhetően nemcsak felgyorsultak a tárgyalások, hanem jelentősen elmozdultak a korábban merev kormányzati álláspontok. Az érdekképviseletek joggal bízhatnak abban, hogy ez a megállapodás nem a lezárása, hanem a kezdete egy hatékonyabb, párbeszéden, de minden fel részéről kompromisszumkészségen is alapuló együttműködésnek, amelynek célja a magyar közúti áru- és személyszállító vállalkozások erősítése, versenyképességük javítása.”
Az együttműködési megállapodás ITT» olvasható teljes terjedelmében
MKFE Kommunikáció





















